"ניתן להחיל על רכבים עצמאיים את ההסדרים הקיימים בחקיקה הישראלית"
שילובם של רכבים אוטונומיים במערך התחבורה הקיים במדינת ישראל, מייצר שאלות משפטיות מורכבות בתחומים שונים, כגון עצם התנועה של הרכבים הללו בכביש והסדרת אופן הפעלתם, שלהם ניתן כבר מענה בחקיקה, בחוק הסדרת תקופת הניסוי.
דוח שהכין צוות משותף של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ומשרד המשפטים, שכותרתו "לקראת אסדרת המשטר הנזיקי והביטוחי לשימוש ב'רכב עצמאי'", נועד לתת מענה לשתי סוגיות משפטיות יסודיות שמתעוררות בעקבות כניסתם לשוק של רכבים אוטונומיים – דיני האחריות הנזיקית ודיני הביטוח. בראש הצוות עומדים אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ועו"ד כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי). חברים נוספים בצוות: עו"ד ד"ר תמר קלהורה ועו"ד הילה דוידוביץ ממשרד המשפטים, וכן ודיע עוואד, מנהל מחלקת ביטוחי חבויות ברשות שוק ההון.
הדוח מהווה צעד משמעותי של הרגולציה בישראל לכניסתם לשוק של רכבים אוטונומיים. הדוח נועד ללוות את כניסתם לשוק של רכבים מסוג זה באמצעות הבהרה של כללי האחריות והביטוח שיחולו על רכבים אלה ביחס לנזקי גוף וביחס לנזקי רכוש.
כמו כן, מטרת הדוח היא להגביר את הוודאות של השחקנים השונים בשוק ביחס לסוגיות היסוד המשפטיות שמתעוררות בעקבות כניסתם לשוק של רכבים אוטונומיים ובכך להזניק קדימה את החדשנות בשוק הנהיגה העצמאית ואת חדירת רכבים אלה לשוק. חלק מההמלצות המובאות בדוח זה כבר הוטמעו בחוק הניסויים שעבר בכנסת בפקודת התעבורה.
הדוח בוחן את הצורך בשינוי משטרי האחריות והביטוח הן בשלב הניסוי – בו יופעלו לפי המתווה הקבוע בחוק רכבים אוטונומיים כשירות הסעות ללא נהג עצמאי בהיקף מצומצם ומבוקר – והן בטווח הארוך, בו על פי ההערכות יהוו רכבים אוטונומיים נתח הולך וגדל משוק הרכבים הכללי.
מסקנת הדוח היא כי בשלב הניסוי יש להותיר על כנם את ההסדרים הקיימים בחקיקה הישראלית, מכיוון שהם מגשימים באופן מיטבי את תכליות הדין. זאת, משום שלפי פרשנותם של הסדרים אלה, ניתן להחילם על רכבים אוטונומיים ללא שינוי חקיקה. גם בטווח הארוך, מוצע להותיר הסדרים אלה על כנם בכפוף לבחינה מחדש של היקפו של עקרון ייחוד העילה בתביעות בשל נזק לגוף בתאונות דרכים, השימוש במנגנון ה'פול', וזכות החזרה כנגד יצרניות הרכב העצמאי או המפעילות שלו.
מוסבר, כי ההסדר שחל על נזקי גוף מעוגן בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שנועד להתמודד עם קושי שהיה קיים קודם לחקיקתו: נפגעי גוף בתאונות דרכים נותרו במקרים רבים ללא פיצוי בשל הקושי להוכיח שנזק הגוף שלהם נגרם ברשלנות של נהג או גורם אחר.
עוד מוסבר, כי מעבר לקשיים ראייתיים, הסדר של פיצוי על בסיס רשלנות, כפי שהיה נהוג טרם חקיקת החוק, הותיר ללא פיצוי נפגעי תאונה עצמית או נפגעים שהיו אחראים לתאונה. "חוק הפיצויים נועד לעבור ממשטר של רשלנות למשטר של אחריות מוחלטת שיבטיח פיצוי לכל ניזוק ללא תלות בשאלת האשם. פיצוי על בסיס אחריות מוחלטת כרוך בעלויות, ואלה מכוסות באמצעות חיוב כל משתמש ברכב מנועי לרכוש ביטוח חובה.
ביטוח החובה נועד גם להבטיח פיזור נזק, בהתאם לאופיו הסוציאלי של החוק. כך, באשר לנזקי גוף, מבטיח הסדר האחריות המוחלטת הקבוע בחוק הפיצויים את הגשמת העקרונות של פיזור נזק, הבטחת פיצוי מהיר לכל נפגע ומיעוט התדיינויות. הה סדר הנזיקי ביחס לנזקי רכוש עודנו מבוסס על רשלנות, ובכך משלים את התמונה ותורם להרתעה ולהשבת מצבו של הנפגע לקדמותו לאור מטרות דיני הנזיקין".
על בסיס עקרונות אלה של הדין הקיים ולנוכח שיקולי מדיניות שיפורטו בהרחבה, הדוח ממליץ שההסדרים הקיימים יוותרו על כנם הן בשלב הניסוי והן בטווח הארוך. עם זאת, מוצע לבחון בעתיד לאור תוצאות הניסוי את האפשרות לרכך את עקרון ייחוד העילה, לפיו חוק הפיצויים מהווה עילה בלבדית לתביעת נזקי גוף בתאונות דרכים – ומכאן נגזרת חבותו הבלעדית של הנוהג ברכב לפצות את הנפגע. זאת, אם יתברר בעקבות הניסוי, שהפעלת רכבים אוטונומיים גורמת לנזקי גוף בתאונות דרכים באופן אשר יטיל ספק בהעדפה של הדין הקיים לשיקולי פיזור נזק על פני שיקולי הרתעה ואשם. אם כך יקרה, ניתן יהיה ניתן לשקול לבחון מחדש את צמצום עקרון ייחוד העילה ולאפשר לנוהג ברכב (ולמבטחת השימוש בו) תביעת חזרה כנגד יצרניות הרכב או המפעילות שלו.
מוצע בדוח, כי נכון יהיה לבחון סטייה זו מעקרון ייחוד העילה במהלך תקופת הניסוי וכן בסופה, אם שוק הרכבים העצמאיים יספק בסיס עובדתי לחשש שההסדר הקיים אינו מספק. ככל שלא תעלה תמונה כזו, מוצע להישאר עם הסדר האחריות והביטוח הקיים.
כתבות נוספות
היתר החזקה מעודכן שניתן לסנטרברידג' וגלטין פוינט עשוי להפוך את הפניקס לחברה ללא גרעין שליטה
האוצר פרסם קול קורא לקבלת עמדות הציבור לצמצום ארביטראז' רגולטורי בחיסכון לטווח קצר ובינוני
האוצר פרסם טיוטת תקנות להפחתה של סכומי עיצום כספי
מגדל נקנסה ב-250 אלף שקלים בשל הפרת הוראות חוק איסור הלבנת הון
כנס פרישה השנתי של לשכת המתכננים הפיננסים ידון בהיבטים שונים של תכנון פרישה
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות קוד חד פעמי)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת