איך לבחור את הקוסם הפיננסי של העסק שלך
הוא: "אני רוצה להחליף את רואה החשבון שלי. הנוכחי עשה לי כמה טעויות שעלו לי הרבה כסף. קבעתי כבר עם שלושה רואי חשבון פגישות ואעבור".
אני: "ואיך תדע מי מתאים לך?".
הוא: "קיבלתי המלצות, אני אפגש ואראה".
אני: "ואיך תדע שגם החדש לא יגרום לך נזק?".
הוא: "……."
"אז מה את מציעה?".
אני : "בוא נחשוב מה חשוב לך ברואה החשבון שלך ואז נחליט איך אתה מראיין אותו?".
הוא: "מראיין אותו??? מה זאת אומרת?".
אני: "הוא אמור לעבוד עבורך, נכון?".
הוא: "אמממ…..ת'כלס, כן. הבנתי אותך… אוקי, אז איך?".
מרבית העסקים הקטנים נעזרים בשירותיו של רואה חשבון. אני פוגשת לא מעט לקוחות שאומרים לי שהם לא מרוצים אבל נשארים, אם מתוך הרגל, היעדר ידע לגבי מה אני יכול לבקש מרואה החשבון שלי, תפיסה שהמעבר הינו תהליך מורכב ומסובך או אפילו לעיתים מתוך חשש. לטובת התוהים האם אני יכול לקבל יותר מרואה החשבון שלי, להלן 5 שאלות לבירור הנושא והיערכות בהתאם:
1. דיגיטציה
כן, גם העולם שלהם עובר תהפוכות לא קטנות (אולי לא כמו בענף הביטוח אבל גם להם יש את צרות ורגולציה) ועכשיו, עם כל הטרנד של OPEN BANKING הדברים הופכים להיות קצת מורכבים יותר גם עבורם ומחייב התאמה של המשרד לטכנולוגיות מתקדמות יותר, שיאפשרו שקיפות, דוחות בשליפה מהירה והבאת ערך מוסף.
אולי רואה החשבון שלכם נראה (או נראית😊) ממש טוב, אבל אתם לא רוצים להמשיך ולבזבז את הזמן שלכם בהבאת שקית עם חשבוניות כל חודש מחדש, חפשו לעצמכם סיבה יותר נחמדה כדי לפגוש אותו. אז אם הרו"ח שלכם לא השכיל להתאים את עצמו לתקופה הוא כנראה לא יוכל להביא לכם ערך ממשי כי הוא כנראה לא עושה את זה גם בעוד תחומים (בהזדמנות הזו תשאלו את עצמכם אותה שאלה לגבי המשרד שלכם גם…).
2. דייט קבוע
שאלו את הרו"ח שלכם כמה פעמים בשנה הוא מתכנן להזמין אתכם לקפה אצלו במשרד. אם התשובה היא "לא צריך. אם יש משהו אני כבר אדבר איתך וגם את הדוח השנתי למס הכנסה כבר אפשר להחתים מרחוק", אזי הבחור לא ממש בשבילכם. תשאלו למה? גם אנחנו עובדים ככה עם הלקוחות…
ובכן, התשובה שלי היא BIG NO NO מן הסיבה הפשוטה, שאני חושבת שאתם צריכים להשקיע בעסק שלכם ובעצמכם ובמצב ובהתנהלות הכלכלית הקשורה אליו את השעה הנדרשת פעם ברבעון, כך ששום הפרעות לא יסיטו את תשומת הלב שלכם מלהתייחס למספרים, לתכנון ולאסטרטגיה במלוא הרצינות. ואת זה, רק פגישה פרונטלית משובחת ורצינית תוכל לספק. זו תהיה ההזדמנות לבדוק צפי הכנסות, התאמה לגובה המיסים המשולמים, תכנון השקעות / הוצאות / אסטרטגיה וכו'. תשקיעו. זה שווה את זה.
3. יוזמות וערך מוסף
לא, לא התבלבלתי. אין הכוונה פה למע"מ, אלא לערך שאתם אמורים לקבל מרואה החשבון שלכם שהוא מעבר למה שכל רואה חשבון בנאלי היה נותן לכם, כזה שיגרום לכם להתאהב בו כל פעם מחדש כשייכנסו כספים "בהפתעה" לחשבון שלכם מרשות המסים, כשתקבלו "בדחיפה" פתרונות מימון, מינוף או השקעה מיוחדים שרק הרו"ח שלכם מודע להם אבל טרח לספר לכם עליהם, כשהוא יעזור לכם לנהל משא ומתן מול הבנק שלכם כשהנכם מעוניינים לפתור בעיית תזרים כלשהי או תנאי אשראי, ואם הוא לא יודע לעשות את כל זה…חפשו אחד שכן. כן, גם זה שווה הרבה כסף.
4. חוויית לקוח
כמוכם, וכמו כל איש מקצוע אחר, רואה החשבון אמור להיות זמין, קשוב ולהגיב לשאלות ובקשות בלוח זמנים סביר. ליידע אתכם כלקוח לגבי התקדמות וסטטוס הטיפול בנושאים שונים, להיות מעורב, אכפתי ואפילו נלהב כשהוא מטפל בעסק שלכם, כן, נלהב! נלהב ואכפתי. כי אם הוא לא, סימן שכבר אין לו את התשוקה הנדרשת לעבודה שלו ולא הייתם רוצים שמי שמטפל בכספים של העסק שלכם לא באמת מתעניין בו ובפוטנציאל שלו לגדילה והתפתחות.
5. מחזור זה משהו שמגיע פעם בחודש
מה קורה לרואה חשבון שלכם כשאתם מבקשים לעבוד מולו ומול הרשויות "חד חודשי ולא דו חודשי"? האם הוא מקבל פנים של "אוף איזה נודניק" ואומר לכם שלא כדאי או שמסכים איתכם בהתלהבות כיוון שהתנהלות חודשית היא הדרך הנכונה לנהל עסק מבלי לקבל "הפתעות" אחת לחודשיים ולהתחיל לחשוב מהיכן לממן אותן? כן, זו הדרך, גם אם זה מכריח את הרו"ח לעבוד קצת יותר קשה על התיק שלכם.
ואיך אתם יודעים שהרו"ח שאתם מראיינים עושה את כל זה? פשוט תשאלו אותו את שאלת מיליון הדולר – מה שיטת העבודה שלך מול לקוחות בסדר גודל שלי?
תשאלו את זה ככה ותאמינו לי שעל פי התשובה שתקבלו, כבר תדעו מה הערך שתכנן לתת לכם תמורת התשלום החודשי בו נקב.
עכשיו, כבר תוכלו להחליט אם זה מתאים לכם או להמשיך לחפש את האחד.
ותזכרו…לא כל מה שמתאים למישהו אחר, מתאים גם לכם. קיבעו אתם את הסטנדרטים איתם אתם רוצים לעבוד ולא להיפך.
• הכותבת הינה מנכ”ל ISSUE – יועצת ארגונית לסוכנויות ביטוח, מרצה ומלווה לפיתוח עסקי
כתבות נוספות
סדר פסח גם בעסק
"אין לי פנסיה והרופאים הרשעים האלה סידרו לנו חיים ארוכים"
הפינה המקצועית: גיל תום ביטוח בקרן הפנסיה
זריקה למים או קפיצה מוצלחת?
הפינה המקצועית: אלמנת פנסיונר
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות קוד חד פעמי)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת