צמיחה במשק מאתגר דורשת מצוינות תפעולית וחדשנות
אנו מצויים בתקופה מאוד לא פשוטה וקשה למבטחים. בשווקים האמריקאים והאירופאים מנסים לייצב את הכלכלה והחשש ממיתון נוסף עדיין מחלחל. בנוסף, ישנם נושאים נוספים הקשורים בדרך בה נעשים עסקים בענף כדי להתמודד עם התפתחות הציפיות של הלקוחות מהמוצרים ומהשירות, מדרכי ההפצה ומהטכנולוגיה.
כדי להצליח בסביבה זו מבטחים נדרשים לבנות אסטרטגיות יצירתיות וחדשניות כדי לייצר צמיחה. באותה עת הם יצטרכו לשאוף, ככל הניתן, להגיע למצוינות תפעולית על מנת לייעל בעלויות ולאמץ את רפורמות הרגולציה באופן חכם, כדי לבצע ולא רק לציית. האתגר הנוסף של המבטחים יהיה לבדל את עצמם בעולם תחרותי באמצעות מוצרים חדשים או שירות, הגנה על המותג ומשיכת טאלנטים.
אלו יעדים שניתן להשיגם גם במצב הכלכלה הקיים ואסור להמתין לתיקון בשוק כדי להציג שיפור בשורה התחתונה.
התחזית שלנו לעולם הביטוח העולמי לשנה הקרובה מבוססת על מחקר, בשילוב תובנות של המומחים של דלויט בעולם הביטוח. המטרה היא לסקור את האתגרים הגדולים שמבטחים מתמודדים עמם כיום והאופן בו הם יכולים להגיב כדי להשיג יתרון תחרותי בטווח הקצר והארוך.
מקורות הצמיחה
כיוון הצמיחה יכול להגיע ממיזוגים ורכישות. כך, בשוק הישראלי יש מספר חברות ביטוח הנמצאות על המדף, אולם מגבלות הרגולציה בתחום החיסכון ארוך הטווח והרגולציה לעניין ההפרדה בהחזקות בגוף פיננסי וגוף ריאלי, מקשות על מימוש התהליך. הצמיחה תגיע גם ממעבר לשווקים מתפתחים עם צמיחה כלכלית גבוהה יותר (לדוגמא מדינות ה- BRIC). קרוב יותר לבית, המבטחים יכולים להוסיף ערוצי הפצה חדשים או לשפר את הערוצים הקיימים (פיתוח תחום האינטרנט והסלולר), לכבוש נתח שוק נוסף עבור המוצרים שלהם ולשפר את איכות השירות – היבטים שתלויים במבטח ליצירת צמיחה, ללא כל קשר לסביבתו.
מצוינות תפעולית
חברות הביטוח יוכלו לשפר את הרווחיות בשורה התחתונה אם הן ידעו 'לחתוך' עלויות מיותרות ולשפר את הפרודוקטיביות של העובדים. המיקוד המשמעותי יכול להגיע משיפור תהליכי עבודה וייעולם (אם נתבונן בשוק הישראלי, נראה שכמות העובדים בענף גדלה באופן אבסולוטי למעל 20.5 אלף עובדים ב- 2010, לעומת כ-18.3 אלף עובדים ב-2008. גם הוצאות השכר והמיכון עלו בשיעור של 14% באותה התקופה). הדרך הנכונה לעשות זאת, כפי שבולט בקרב החברות המצליחות יותר בעולם, היא היכולת להתייעל מצד אחד, מבלי לפגוע ביישום דרישות הרגולציה החדשה בתוך תהליך ההתייעלות מצד שני. מצוינות כזו חייבת לקחת בחשבון את איכות הדרג המקצועי הקיים.
שילוב ניהול ארגוני סיכונים ברחבי הארגון
לאור הרגולציה המכבידה בעולם, שילוב ניהול סיכונים ארגוני ERM השנה יהיה צעד חשוב נוסף בבניית הצמיחה, היות ואלו שלא יפנימו תהליכים אלה עלולים להתמודד עם אירועים שעשויים לגרום לנזקים גדולים. חברות הביטוח המובילות הבינו כי בפועל ניהול סיכונים יעיל לא עולה כסף לארגון, היות והוא מונע ממנו נזקים כספיים ופגיעה במותג ובעובדים, וביכולתו להתמודד עם סיכונים. חברות, שידעו למנף תהליכים אלו, לצד הטמעת הוראות הסולבנסי, יוכלו לבנות בסיס לצמיחה.
במחקר שבוצע במוסדות האקדמיה בהם נלמד תחום הביטוח השתתפו 110 איש שזיהו שלושה מכשולים עיקריים כדי למשוך 'דם חדש' לענף. (תמונה ירודה של התעשייה כיעד קריירה, משאבי גיוס לא מתואמים וחוסר במסר משכנע או מושך בגיוס). כמו כן, הושגה הסכמה על שלוש יוזמות להתגבר על מכשולים אלה (לחקור את תפיסת ההורה והסטודנט לגבי התעשיה והקריירה, עיצוב מסר קליט ויצירת מרכז מידע לסטודנטים).
חדשנות
למבטחים שמובילים עם המוצרים, השירותים והפעולות יש סיכוי גבוה יותר לפתח יתרון, ללא תלות בכלכלת השוק. הם יכולים להציג מוצרים חדשים, או לשדרג את הקיימים על מנת לבדל את עצמם. הגישה של הרחבת השימוש בתחזיות אנליטיות לניבוי, יכולה להוביל לנקוט בגישה כמותית בניהול הפעילות באופן מלא, החל מתהליך התביעות ועד להפצה וגיוס כישרונות. אחרים משדרגים את הטכנולוגיה שלהם על מנת להשתמש בכלים חדשים ומערכות, לאופן בו הם מנהלים את העסק שלהם. מבטחים רבים רואים בשיפור חוויית הלקוח על ידי מתן דרכים נוספות ליצירת קשר, כולל דרך מדיה חברתית ויישומים ניידים כדרך לייצר חדשנות.
לאן ממשיכים מכאן?
אפילו במציאות המאתגרת הכלכלית של היום, חברות הביטוח יכולות לייצר השפעה חיובית, דרך החלטות שקולות ואסטרטגיות כדי להבטיח צמיחה, להשיג מצוינות תפעולית וחדשנות. אין תשובות קלות עבור חברות הביטוח המעוניינות להרחיב את העסק בסביבה התנודתית שלהן. אם החברה בוחרת להשיק קו מוצרים חדש או להמציא מחדש את הקיים, להתרחב בחו"ל באמצעות מיזם משותף או לרכוש פעילות קיימת, לטייב את הטכנולוגיה בתוך הבית או לשפר את יכולות הטכנולוגיה באמצעות ענן של ספק חיצוני, להסתעף עם מערכת הפצה חדש או לשדרג את הקיים, יהיה צורך להתגבר על חסמים ולקחת סיכונים.
המרכיב העיקרי הוא הנכונות להיות פרואקטיבי ולא להטיל עוגן ולחכות לאן נושבת הרוח. אין ספק שלשוק הכלכלי ולשוק ההון יש השפעה משמעותית על צמיחת החברות. אלה לא יוכלו להמתין לגאות לעלות כדי לשפר את השורה התחתונה בתוצאות. נותר לנו לראות איזה חברות בארץ יאמצו גישה אקטיבית לבניית צמיחה.
* רו"ח רן פלדבוי, שותף, ראש המגזר הפיננסי, דלויט בריטמן אלמגור זהר
0
כתבות נוספות
תוכנית עבודה שנתית בענף הביטוח: המפתח להצלחה ולצמיחה עסקית
הגבלת התחרות ועיסוק לפי חוזה העסקה
(היעדר) הכיסוי הביטוחי לשריפות בארה"ב – תפקיד הרגולטור בעידן אירועים קטסטרופליים
זינוק בתשואות ביטוחי המנהלים ב-2024
2024 האירה פנים לקרנות הפנסיה המקיפות
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת