פוינטר: גידול של 42% בניסיונות גניבת רכב ברבעון השני לשנת 2024 בהשוואה לרבעון הראשון
ברבעון השני של 2024 נרשמה עלייה של 42% בניסיונות גניבת רכב בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, וזינוק של פי 2.2 בהשוואה לרבעון הרביעי של 2023 (רבעון המלחמה). כך בדוח שפרסם המערך המבצעי של פוינטר מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים.
"אנו רואים את המשך מגמת העלייה של שנת 2023 בה כנופיות הגנבים הסתגלו למצב המלחמה בדרום ובצפון, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות, זהו חלק מההסבר לאחוז הגדול של גניבות ובמיוחד באזור המרכז", מסבירים בפוינטר.
בפוינטר גם מצביעים על מעבר קל במחסומים: "לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום".
עוד מציינת החברה כי תופעת גניבות רכב בכל שעות היום ממשיכה כרגיל. "אם בעבר רוב ניסיונות הגניבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון השני הגניבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד".
אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר: "המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד הגנבים. גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לֶאוּמָנִים ומתנהגים ביתר אלימות בנהיגה מהירה בכבישים, בניגוח מכוניות ומחסומים במרדפים ואף בנסיעה מסוכנת בניגוד לכיוון הנסיעה. אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו, הוסיף גולדשטיין".
הערים המובילות בגניבות: תל אביב היא העיר המובילה בשיעור גניבות הרכב ברבעון השני של 2024 עם 18% (גידול של 28% ביחס לרבעון הראשון של השנה), פתח תקוה עם 6%, באר שבע 6%, ירושלים 5%, כפר סבא, ראשון לציון ומודיעין – 5% כל אחת.
גניבות לפי שנת מודל: כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 18% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 19% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 15% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 16% מכלל הגניבות.
שיטות מגוונות לגניבת רכב
כמעט ב-9 מתוך 10 גניבות (85%) נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להן על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.
בצד שיטת כניסה באמצעות שיבוש סלולרי, קיימות שיטות נוספות:
• שכפול מפתח. שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ-47% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.
• שימוש במשכפל אלחוטי 7%. ירידה של 22% ביחס לרבעון הקודם.
• תקיפה אלימה. תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב – 23% מסך הגניבות.
• גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל). כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה – 13% מסך הגניבות שנרשמו השנה.
• גניבה בידי מורשה. מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב – 9% מסך הגניבות שבוצעו השנה.
• שוד וגניבת רכב מונע. 1% מסך הגניבות השנה.
ניסיונות גניבת רכב לפי אזורים
בפוינטר מציינים כי ניתן לראות כי חלה עלייה של 30% באזור השפלה, וקיטון בניסיונות הגניבה באזור הצפון ב-70% ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון הראשון לשנת 2024. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה באזור המרכז והירידה באזור הצפון היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור בעקבות הלחימה בצפון.
• אזור המרכז עם כ-39% מסך הגניבות – עלייה של 18% ביחס לרבעון הראשון.
• אזור השרון עם כ-12% מסך הגניבות – ירידה של 14% ביחס לרבעון הראשון.
• אזור הדרום עם כ-11% מסך הגניבות – כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון הראשון.
• אזור השפלה עם כ-26% מסך הגניבות – עלייה של 30% ביחס לרבעון הראשון.
• אזור ירושלים כמעט ללא שינוי עם כ-8%.
• אזור צפון עם כ-4% – ירידה של 70% ביחס לרבעון הראשון.
ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב
• ג'יפונים ורכבי פנאי שטח. כ-43% – ירידה של 7.5% ביחס לרבעון הראשון.
• רכבים חשמליים. 7% – ללא שינוי ביחס לרבעון הראשון.
• רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים. 25% – ללא שינוי ביחס לרבעון הראשון.
• רכבים מסחריים. 12% – ללא שינוי ביחס לרבעון הראשון.
• משאיות. 4% – ירידה של 20% ביחס לרבעון הראשון.
• כלי צמ"ה. 1% – ירידה של 50% ביחס לרבעון הראשון.
• דו גלגלי. 8% – ירידה של 11% ביחס לרבעון הראשון.
כתבות נוספות
מוסכי הסדר: רשות התחרות תומכת בעמדת חברות הביטוח
העליון קבע: אין חובת גילוי לחברות הביטוח בנוגע למעבר מדרגות גיל בפוליסות רכב
"פיתוח מוצרים חדשים ושימוש בבינה מלאכותית גם בתחום סילוק התביעות ישנו את דפוסי העבודה של סוכני הביטוח"
סדנה בהנחיית עו"ד ארז שניאורסון עסקה בסיכוני שריפה בכלי רכב חשמליים
שומרה במקום הראשון במדד שביעות הרצון של הסוכנים בביטוח כללי
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת