סייד אפקט
לעצמאותו ולאי תלותו של השמאי חשיבות מרכזית בשמירת איכות השומות, איכות לה השלכה על בטיחות הרכבים המתוקנים, על היקף הפיצוי שמקבל בעל הרכב, ועל כמות התיקים המגיעים בסופו של דבר למחלוקת משפטית.
כיו"ר ענף הרכב באיגוד שמאי הביטוח, לדעתי לא ניתן להסתפק בסנקציה כלפי שמאי שהפר את חובתו. חשוב גם להטיל סנקציות על לקוחות, מוסכים, סוכנים ומבטחות כאשר הללו מנסים להשפיע על השמאי בכל צורה שהיא.
גם בהוראות חוזר ביטוח קיימים איסורים אלה ועל פיהם חל איסור על כל הגורמים הרלוונטיים להשפיע על שיקול דעתו המקצועי הבלתי תלוי של שמאי הקובע את השומה עבור המבוטח.
כפי שכבר ציינתי, סוכני הביטוח גם הם גורם רלוונטי שנאסר עליו להשפיע על השמאי מעבר להעברת מידע רלוונטי. לצערי, ההזדמנויות האורבות לסוכן הביטוח להשפעה על השמאי נמצאות בכל פינה.
האסור והאפשר
מה אסור לסוכן לעשות? במידה והגיע אליו מבוטח אשר רכבו ניזוק בתאונה, אסור לסוכן להפנות את המבוטח שלו לשמאי ספציפי ועליו להעמיד בפניו את כל האפשרויות – לפנות לשמאי הנמצא ברשימת חברת הביטוח, או לחילופין לפנות לשמאי פרטי.
בנוסף, על הסוכן לסרב לעמלה או טובת הנאה מכל סוג שהוא, מכל גורם שהוא, כתגמול על הפניית הלקוח שלו לשמאי זה או אחר. הסוכן גם אינו יכול להנחות את השמאי בהוראות המגבילות את שיקול דעתו המקצועי, לרבות הגדרת הרכב כאובדן גמור ו/או כאובדן להלכה.
מה הסוכן כן יכול לעשות? להעביר לשמאי מידע רלוונטי לעריכת השומה ולהעלות בפניו הערות בעניינים טכניים שאין להם השפעה כלשהי על שיקול דעת והמקצועי, כגון- טעות בפרטי המבוטח, טעות סופר, טעות בחישוב, השמטה מקרית, הוספת דבר בשוגג וכדומה.
כשמאים אנו ערים לעובדה שמדובר בהליך דו כיווני וכמובן שגם לשמאי אסור להשפיע על הסוכן לנתב אליו מבוטחים וכדומה.
לחץ של גורם חיצוני
בימים אלה, נציגי איגוד שמאי הביטוח שותפים לדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא חוק רישוי שירותים לרכב. בפרק ב' של הצעת החוק "רישוי מתן שירותי רכב ורישוי מקצועות בענף הרכב", סעיף 17 מתייחס לפעולה בחוסר מקצועיות או ניגוד עניינים, אך לא קיימת בסעיף התייחסות לכך שניגודי העניינים וחוסר המקצועיות הינם ברוב המקרים תוצאה של לחץ חיצוני שמופעל על בעל המקצוע.
בדיון שנערך לאחרונה לגבי הצעת החוק בוועדת הכלכלה, העיר עו"ד שלומי תוסייה-כהן, היועץ המשפטי של האיגוד, את תשומת לב הנוכחים לעניין והציע להוסיף בסעיף 17 התייחסות גם לגורם חיצוני שהפעיל לחץ על בעל המקצוע לפעול בניגוד עניינים. מי כמונו יודעים שבשמאות רכב, ניגוד עניינים נובע פעמים רבות בעקבות לחץ של גורם חיצוני שמופעל על השמאי. לכן, לטעמנו יש להוסיף הוראה לפיה גם על מי שמשדל בעל מקצוע לפעול בחוסר מקצועיות, יופעלו סנקציות.
עו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי של המועצה הישראלית לצרכנות, הסכים עם הנאמר, לדבריו, ענף הרכב הוא תחום רווי ניגודים, פעולה של אחד משפיעה על האחר, ולכן צריך לומר שמי שמשפיע או מנסה להשפיע בניגוד לחובותיו על פי חוק זה ייענש. על פי דבריו של יו"ר הוועדה, הפרופ' אבישי ברוורמן, הנטייה היא לאשר את הדברים.
כשמאים אנו מאמינים שרק כאשר ניגודי העניינים יטופלו מכל הכיוונים הראויים, ניתן יהיה ולפעול בשקיפות, מקצועיות ויושרה לטובת תדמיתו המקצועית של הענף ולטובת ציבור הצרכנים שיזכה לקבלת שירות הוגן ונטול פניות.
הכותב הינו יו"ר ענף הרכב באיגוד שמאי הביטוח
המאמר פורסם לראשונה במגזין עדיף פברואר 2014.
כתבות נוספות
העליון קבע: אין חובת גילוי לחברות הביטוח בנוגע למעבר מדרגות גיל בפוליסות רכב
ניהול סיכונים חדשני: התקדמות מעבר לביטוח המסורתי
שיקולים למכירת תיק ביטוח: מורה נבוכים למוכרים פוטנציאליים
הייתכן שת"פ בין הסוכן לאקטואר?
5 טעויות שאתם עושים בהכנת תכנית עבודה שנתית
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת