נמחקה עתירת איגוד המוסכים נגד מדיניות חלקי החילוף ומוסכי ההסדר
עתירת איגוד המוסכים לבג"ץ נגד מדיניות חלקי החילוף ומוסכי ההסדר נמחקה בתחילת השבוע. בעקבות הערות השופטים עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז ורות רונן, שהתייחסו לשינויים באסדרה, הודיע בא כוח האיגוד כי אינו עומד על העתירה הנוכחית, והוסיף כי הוא שומר על הזכויות להגיש עתירה חדשה ולשקול את זהות הערכאה אליה תוגש.
העתירה הוגשה במרץ 2023 נגד רשות שוק ההון, משרד התחבורה, ביטוח ישיר ואיגוד חברות הביטוח, לאחר שחברות ביטוח הודיעו כי ינכו חלק מתגמולי הביטוח, וזאת בגין ההפרש בין מחירון יבואן החלפים אותו מצטט השמאי בשומה לבין הסכום אותו הייתה משלמת חברת הביטוח עבור אותם החלפים אם הם היו נרכשים מספקי חלפים של החברה. מדובר על הפרש במחירי חלפים כאשר הרכב תוקן במוסך שאינו בהסדר.
איגוד המוסכים ביקש מבית המשפט להורות מדוע לא תודיע רשות שוק ההון לחברות הביטוח, כי הפרקטיקה החדשה אותה מיישמות חברות ביטוח שונות היא פרקטיקה פסולה, העומדת בניגוד להוראות הרשות ואיך להמשיך לפעול על פיה, וכן תפעל הרשות להפסקת יישום הפרקטיקה הפסולה אצל אותן חברות ביטוח.
עוד פנה איגוד המוסכים ושאל מדוע לא יודיע משרד התחבורה ויבהיר, כי הפרקטיקה הפסולה בה נוקטות אותן חברות הביטוח, מהווה הפרה של ההנחיות המקצועיות לשמאי שהוציא משרד התחבורה.
בדיון שהיה בחודש אפריל השנה בוועדת הכלכלה של הכנסת, הציגו רשות שוק ההון ומשרד התחבורה את האסדרה שגיבשו בתחום המוסכים ושמאי הרכב. על פי האסדרה, יגדל מספר המוסכים איתן עובדות חברות הביטוח והיא אמורה להגביר את התחרות על המחיר והשירות.
יו"ר הוועדה דוד ביטן ציין כי ההסדר החדש יהיה במבחן בתקופה של שנה וחצי, במהלכה תיבחן השפעתו. "הלכנו לקראת המוסכים ומתכוונים שיהיה להם רווח סביר. הכוונה היא שלפחות 1,200 מתוך 1,700 המוסכים יהיו בהסדר עם חברות הביטוח. בעוד שלושה חודשים נקיים מעקב לבדוק כמה מוסכים חדשים נכנסו או עתידים להיכנס להסדר. אחרי שנסיים לטפל בנושא הזה, נתחיל לטפל בגניבות הרכב שהפכו למכת מדינה, שמשפיעה על הכפלת מחיר פוליסות הביטוח בשנה האחרונה", אמר היו"ר ביטן.
את ההסדר החדש הציגו סמנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור, וסגן בכיר לממונה על רשות שוק ההון אוהד מעודי. השניים הסבירו, כי לפי ההצעה יגדל היצע המוסכים שאיתם עובדות חברות הביטוח ואיתו התחרות על המחיר וגם על השירות לבעלי כלי רכב שדרושים תיקון לאחר תאונה. הרפורמה תבטל את רשימת השמאים של חברות הביטוח, כך שייבחרו באקראי.
"כיום ישנם למעלה מ-5,000 מוסכים, ומתוכם כ-2,000 מוסכי מכונאות וכ-1,700 מוסכי פחחות. רצינו לראות כיצד מגדילים את מספר מוסכי ההסדר וגם איך נותנים בידי הצרכן את הבחירה בשמאי. המתווה נותן מענה לסוגיות אלה ולסוגיית חלקי החילוף וישפיע בסופו של דבר על יוקר המחיה. הגדלת היצע המוסכים תהיה הדרגתית ואני מעריך שבחצי השנה הראשונה זה יגדיל פי שניים מהמצב הקיים היום", אמר פלור בדיון.
לדברי מעודי, מדובר באחת הרפורמות המורכבות של שוק ההון בשנים האחרונות. לדבריו, "עד כה פורסמו שלוש טיוטות והתקיימו דיונים עם כל אחד שיושב פה בחדר. חלק מהשינויים שהכנסנו זה לבקשת המוסכים, למרות שהם יושבים פה ואומרים שלא דיברו איתם. לא כל שחקן שנמצא כאן ייצא מרוצה עד הגג. צריך להבין שיהיו פה איזונים וכללי משחק הוגנים, תחת פיקוח שלנו".
באיגוד המוסכים התנגדו נחרצות לאסדרה החדשה, וטענו כי היא תפגע בתחרות ובחופש העיסוק של המוסכים ובפרנסתם: "ניסיון פסול של רשות שוק ההון לשלוט על ענף המוסכים ולקדם מתווה חד צדדי השם לנגד עיניו אך ורק את דרישות חברות הביטוח וזאת בניגוד מוחלט לאמור בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב".
כתבות נוספות
לשכת סוכני הביטוח תוקפת את דוח הביניים של הצוות לצמצום הפערים במכשירי השקעה וחיסכון
איילון מבצעת מגוון חידושים בביטוח כללי פרט
פוינטר: גידול של 75% בניסיונות הגניבה וגניבת אופנועים ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל ב-2024
דיון סרק נוסף בוועדת הכלכלה
הראל תפצה מבוטחים של שירביט שמידע שלהם דלף באירוע הסייבר ב-2020
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת