מעבר בין קופות חולים – בעיה אמיתית אשר יכולה לעלות גם בחיי בני אדם
בעקבות חוויה אישית שחוויתי לאחרונה, של מעבר ברצף ביטוחי מקופת חולים אחת לאחרת, אשמח לשתף בבעיה המשפיעה על כלל אזרחי מדינת ישראל המשלמים ממיטב כספם בעבור ביטוח בריאות ממלכתי – וברגע האמת נתקלים בהתנהלות בלתי נאותה (בלשון המעטה) מצד קופות החולים, בשל חוסר הבהירות והעמימות בהתנהלות משרד הבריאות ובהנחיותיו (ליתר דיוק, אי הנחיותיו), לקופות החולים.
החל מה-1 בינואר 2017, קיימת אפשרות למעבר חופשי של מבוטחים בין הקופות. בעת מעבר, המבוטחים שומרים על הזכויות שהיו להם בביטוח בקופה שאותה עזבו, והם אינם נדרשים לבחינה מחודשת של המצב הרפואי בעת המעבר.
בעתו, זו הייתה בשורה אמיתית אשר מאפשרת מאז ועד היום מעבר שכזה.
המעבר שלי מקופה לקופה אחרת, נבע מכך שברגע האמת ולאחר 58 שנים באותה הקופה, בעודי סובלת מכאבים עזים (תחום האורתופדיה) תהליך האבחון שלי ולאחריו זימון התורים לפעולות שנדרשו על פי המלצת רופאים (פיזיותרפיה, רפואה משלימה, רפואת מומחים), הפכו לסיוט מתמשך שנמרח על פני שבועות, בשל אי זמינות התורים!!!
הכאב לא נדחה למועד התור המיוחל, הוא חי, קיים ובועט ומשפיע ביחס ישיר על התפקוד היומיומי שלי.
ובטרם אצלול לבעיה עצמה, ברצוני להשיב כאן לשאלה מהותית ששואלים אותי שנים ארוכות: "תגידי איילת, איזה קופת חולים הכי טובה?".
אין קופת חולים טובה יותר מאחרת… העניין הוא תלוי באזור מגורים. לדוגמה: בקופת החולים אותה עזבתי, מוקד החירום (לילה) נמצא בראשון לציון, ואילו אני גרה ברחובות. רפואה משלימה, גם כן בראשון לציון וכו'.
בחרו קופת חולים אשר שירותיה מסועפים ונגישים בעיר מגוריכם, בחרו קופת חולים שהותירה שבב של מענה אנושי ולא בוט ו/או אפליקציה.
ולאחר שעברנו משוכה זו, ובבואי לרופא המשפחה שלי (עברתי לקופה בה אני יכולה להמשיך עם אותו רופא משפחה) נוכחתי לדעת כי התיק הרפואי שלי, לא עובר באופן אוטומטי וגם לא באופן יזום!!!
איך לכל הרוחות אני אמורה לקבל טיפול רפואי מרופאים שלא רואים לפניהם את התיק הרפואי שלי?
בו במקום, כתבתי תלונה למשרד הבריאות. קיבלתי תגובה די מהירה בבקשה למתן פרטים נוספים ומשהשבתי, קיבלתי שיחת טלפון מהקופה שעזבתי (כמה מפתיע שמיד התקשרו…) ובה התנצלה הנציגה ואמרה כי אין ביכולתם להעביר את התיק הרפואי בכללותו באופן ממוכן.
גם אם הם ייאותו להעביר, לא בטוח שהקופה הקולטת תוכל לקלוט את זה טכנולוגית…
לעומת זאת, הסבירה הנציגה שאני יכולה להגיע לסניף ולקבל את התיק הרפואי מודפס "לבחירתי" בשני אופנים:
- תקציר התיק הרפואי. נתון לשיקול הפקידה – היא תחליט מה צריך להיכנס לתקציר ומה לא…
- תיק רפואי שלם. עליו אצטרך לשלם, מפני שמדובר בהרבה דפים מודפסים…
בקופה הקולטת לא ערוכים לסרוק תיק רפואי שלם, כך שאני אצטרך להסתובב עם קלסר ובו התיק הרפואי שלי ולהציגו בביקורים אצל רופאים, כדי שחלילה אולי יעלם מעיני הרופא מידע מהותי.
מדובר בבעיה אמיתית אשר יכולה לעלות גם בחיי בני אדם!
אני פונה מכאן למשרד הבריאות לחוקק תקנה מסודרת המפרטת את חובת שיתוף מידע רפואי של מבוטח הבוחר בכך, באופן מלא ומוחלט.
כל עוד משרד הבריאות לא יקבע כללים ברורים, לקופות החולים אין אינטרס לשתף פעולה עם העברת התיק הרפואי. כך הן שומרות על עצמן מפני בריחת מבוטחים.
הגיעה העת ליצירת מנגנון רפואי כללי ואחיד אשר באמצעותו אנו האזרחים לא נצטרך ללקט מידע רפואי ולהעבירו באופן עצמאי לגורמי הרפואה השונים.
חוק מעבר ברצף ביטוחי מקופת חולים אחת לאחרת, נותר ריק מתוכן, כל אימת שאין שקיפות במעבר התיק הרפואי של המבוטח.
• הכותבה הינה מנהלת מחלקת בריאות וריסקים, מרסר ישראל
כתבות נוספות
(היעדר) הכיסוי הביטוחי לשריפות בארה"ב – תפקיד הרגולטור בעידן אירועים קטסטרופליים
הדרכים להענקת ערך משמעותי ללקוחות שלכם
משפחה המשקיעה בפוליסת ביטוח חיים בינלאומית בניהול אישי – ניתוח מקרה
האם הבינה המלאכותית תחליף את שיקול דעת הדירקטורים בגופים המוסדיים?
קבלת מידע דרך המסלקה הפנסיונית בלבד
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת