מוסכי הסדר: רשות התחרות תומכת בעמדת חברות הביטוח
רשות התחרות פרסמה נייר עמדה שתומך בעמדת חברות הביטוח בכל הקשור להעדפתן שתיקוני רכב לאחר תאונה יתבצעו במוסכי ההסדר שלהן.
"בהתאם לרגולציה הקיימת כיום, במקרה של אירוע תאונתי, שמאי רכב מחויב לבסס את הערכת השווי שהוא עורך על מחיר המחירון של חלקי החילוף אותו קבע ספק החלפים. מחיר זה הוא גבוה משמעותית ממחירם בפועל של חלקי החילוף. רגולציה זו יוצרת עיוות הגורם לניפוח עלויות חברות הביטוח – בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה – אשר מתגלגלות לכיס של הציבור הישראלי דרך העלאת מחירי פרמיות ביטוחי הרכב", קובעת רשות התחרות.
הרשות מציינת, כי מתקיים מהלך בין-משרדי לשינוי ההנחיות המקצועיות לשמאי הרכב, כך שיחויבו לבסס את אומדן עלות תיקון הרכב על מחירי השוק של החלפים, ולא על מחיר המחירון. זאת, כפי שנהוג בכלל תחומי השמאות. "מהלך זה נמצא כעת בישורת האחרונה, אך טרם הושלם", מציינת הרשות.
"מוסך הסדר מקטין ניפוח מלאכותי של עלויות"
עוד מציינת רשות התחרות, כי "עלויות חלקי החילוף משתנה בהתאם להחלטת בעל הרכב באשר למסלול שבו רכבו יתוקן במסגרת תביעה ביטוחית:
א. מוסך הסדר – כאשר בעל הרכב מפעיל את הביטוח שרכש ובוחר לפנות למוסך הנמצא בהסדר עם חברת הביטוח בה הוא מבוטח, חברת הביטוח תשלם למוסך את העלות שנקבעה בדוח השמאות בניכוי הנחות שהוסכמו מראש בין חברת הביטוח למוסך ההסדר. במקרה זה, החשש מניפוח מלאכותי של העלויות מצטמצם משמעותית. אמנם, נקודת המוצא למשא ומתן בין מוסך ההסדר לחברת הביטוח היא מחיר החלפים הגבוה שקבוע במחירון. עם זאת, מחיר החלפים במוסכי ההסדר נשען על הסכמות שבין מוסך ההסדר וחברת הביטוח, בהתאם לדינמיקה התחרותית ביניהם.
ב. מוסך פרטי – כאשר בעל הרכב מפעיל את הביטוח שרכש אך בוחר לפנות למוסך שאינו מוסך הסדר אלא מוסך פרטי, חברת הביטוח תשלם למוסך את מלוא העלות שנקבעה בדוח השמאות, על אף שזו תהיה על פי רוב גבוהה באופן ניכר מעלות התיקון בפועל. זאת, משום שדוח השמאות, כאמור, מבוסס על מחירי המחירון של חלקי החילוף, הגבוהים משמעותית ממחירי השוק של חלפים אלו".
נייר העמדה מתייחס לכך, שכדי להתמודד עם הניפוח המלאכותי של עלויותיהן, החלו לאחרונה חלק מחברות הביטוח להתקשר בעצמן עם ספקי החלפים. "זאת, במטרה להציע, עבור חלק מחלקי החילוף, מחירון חלפים חלופי ולעיתים אף לספק למוסכים פרטיים את החלקים הדרושים לתיקון רכביהם של המבוטחים שלהן. התנהלות זו של חלק מחברות הביטוח, מצמצמת, אם כי באופן חלקי, את החשש מפני ניפוח מלאכותי של העלויות.
ג. תביעת צד ג' – כאשר בעל הרכב מבקש לתקן את רכבו בתביעת צד ג', כך שהוא אינו המבוטח של חברת הביטוח שתישא בעלות התיקון, ביכולתו לפנות למוסך פרטי. גם במצב זה, בדומה לחלופה השנייה, חברת הביטוח נאלצת לשלם עלות הגבוהה מעלות התיקון בפועל".
"אנו עדים לכשל שמקורו ברגולציה, אשר כוחות השוק הצליחו לרפא באופן חלקי ביותר. כתוצאה מכך, העלויות של חברות הביטוח – וכפועל יוצא מחירי פרמיות ביטוחי הרכב של כלל ציבור הנהגים – מתייקרים שלא לצורך", מדגישה רשות התחרות.
לטענת הרשות, נוהגים שמאי הרכב לבדוק את מחירי החלפים באמצעות מאגרי מידע דוגמת דטה קאר ומר"מ, המאגדים את כלל המחירונים של ספקי החלפים לרכב ומספקים מידע לגבי זמינות רכישתם.
פערי המחירים בעלויות תיקון רכבים
עוד עולה מנייר העמדה, כי מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי סך ההוצאות השנתיות של משקי הבית בתחום הרכבים, הכוללות גם את מחיר חלקי החילוף, כמעט הוכפלו בעשור האחרון. בעוד שבשנת 2013 עמדה ההוצאה הכוללת לצריכה פרטית של כלי תחבורה וחלקי חילוף על כ-18.5 מיליארד שקלים בשנת 2020 עמדה הוצאה זו על כ-22.5 מיליארד שקלים ובשנת 2022 עמדה על כ-36.5 מיליארד שקלים.
על פי רשות התחרות, "אילו תיקונים שנעשו במוסכים פרטיים היו מבוצעים במוסכי הסדר, העלויות של חברות הביטוח היו פוחתות בכ-180 מיליון שקלים בשנה. יצוין, כי הערכה זאת היא מהתקופה שלפני אימוץ הפתרונות החלקיים ואינה נגזרת רק מהפער במחירי החלפים. עם זאת, תחום הרכב הולך וגדל משנה לשנה. העלות העודפת בה נושאות חברות הביטוח מתגלגלת כאמור בסופו של דבר לציבור באמצעות מחירי הפרמיות".
הפתרון שמצאו חברות הביטוח
"הימשכות ההליכים הרגולטוריים הנוגעים לשינוי המצב הקיים הותירה את כשל השוק על כנו באופן שהוביל להשתת עלויות רבות על חברות הביטוח", נכתב בנייר העמדה. "על כן, החלו חלק מחברות הביטוח, כפתרון ביניים, לנקוט בפרקטיקה אשר נועדה להוזיל את עלות חלקי החילוף. חברות ביטוח מציעות למבוטחיהן הבוחרים לפנות למוסכים פרטיים (שלא במסגרת תביעת צד ג') בחירה באחת משתי אפשרויות: המוסך הפרטי יקבל את חלקי החילוף הדרושים לתיקון דרך ספקים עמם התקשרה חברת הביטוח, או שחברת הביטוח תשלם למבוטח את מחירי חלקי החילוף הדרושים רק עד גובה המחירים שסוכמו בין חברת הביטוח לבין ספקי ההסדר".
יש לציין, שפרקטיקה זו הביאה למאבק גדול ומתוקשר, כולל דיונים בכנסת, מצד ארגון המוסכים עד להגשת בג"ץ, בטענה לפגיעה בתחרות ופגיעה קשה במוסכים הפרטיים.
"עמדת רשות התחרות היא כי מדובר בפרקטיקה מקדמת תחרות", מדגישה הרשות. "כאמור, כשל השוק המתואר במסמך זה, יוצר עיוות שגורם לניפוח מחירי המחירון של חלקי החילוף, ממנו נהנים יבואני החלפים והמוסכים עצמם, בעוד ציבור המבוטחים יוצא נפסד דרך תשלום דמי ביטוח גבוהים. מנקודת מבט תחרותית, גישתנו היא כי יש לאפשר לחברות הביטוח להוזיל את עלויות חלקי החילוף בעת תיקון רכבים, תוך מיצוי יתרונותיהן לגודל והיותן שחקן חוזר משמעותי. כך, תהיה לחברות הביטוח יכולת להקטין את הפער העודף במחירי חלקי החילוף המשולמים, ולגלגל לפחות חלק מהוזלה זו למחירי פוליסות הביטוח, תוך הטבה עם כלל ציבור המבוטחים".
נייר העמדה מזכיר, כי רשות שוק ההון פרסמה לאחרונה חוזרים הנוגעים למוסכי הסדר ולחובת הגילוי החלה על חברות הביטוח בעת שהן מבקשות ליישם את הפרקטיקה. "חוזרים אלה עשויים גם הם לצמצם את הפגיעה הנטענת במוסכים הפרטיים", מציינת רשות התחרות.
לסיכום, מציינת הרשות בנייר העמדה שלה, כי היא סבורה "שיש בהתקנת תקנות השמאים בהקדם כדי להביא להפחתה משמעותית של העלויות העודפות, השבת האיזון בתמריצי השחקנים בשוק וכן להוזלה משמעותית בהוצאות משקי הבית בישראל על רכבים".
"רשות התחרות מעודדת היווצרות שני מחירונים"
"מדובר על מחזור של חוות דעת קודמת של רשות התחרות מפברואר 23 שכבר מיושמת על ידי חברות הביטוח מזה כשנתיים ובפועל נכשלה והביאה לעליות מחירים חדות לצרכנים" טוען איגוד המוסכים בתגובה לנייר העמדה של רשות התחרות.
"גם הפעם חוות הדעת של הרשות לא מציגה נתונים או הוכחה מחקרית שמבססים אותה. רשות התחרות ממשיכה לעודד רגולציה כושלת שמשרתת את האינטרסים של חברות הביטוח על חשבון הציבור והמוסכים הפרטיים. בשנה החולפת רשמו חברות הביטוח רווחים של מעל 850 מיליון שקלים מתחום ביטוחי הרכב, בעוד מחירי הפוליסות טיפסו בחדות בלמעלה מ-60%", מוסיף האיגוד.
לדבריו, "המצב הנוכחי פוגע לא רק בכיס של הציבור, אלא גם בזכותו הבסיסית לבחור את איש המקצוע עליו הוא סומך. בפועל רשות התחרות מעודדת היווצרות שני מחירונים, אחד גבוה לצרכן ואחד נמוך לחברות הביטוח, דבר שהעלה את מחירי חלקי החילוף לצרכנים ב 5% בשל סבסוד צולב להנחה שניתנה לחברות הביטוח.
"במקום להוביל רפורמה אמיתית שתפחית את עלויות הביטוח, רשות התחרות מנציחה מדיניות שמעשירה כיסים של טייקונים ומעלה את מחירי הפוליסות לצרכנים תוך סגירת מוסכים מתחרים. האיגוד ימשיך להילחם למען תחרות הוגנת, חופש הבחירה של בעלי הרכבים וצדק לצרכנים".
כתבות נוספות
שריפות משנות שוק
קנט: שיא של תשע שנים בהיקף הנזקים לחקלאות
מיזם משותף ראשון לקבוצת אלמוג והראל ביטוח ופיננסים בתחום שכירות ארוכת טווח
הפניקס משיקה כיסוי ייעודי לשיפוץ ולבניית בתים שנפגעו במלחמה
אשרא אישרה ב-2024 ליצואנים ביטוח אשראי בערבות מדינה בהיקף של כ-11.2 מיליארד שקלים
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת