שאלה:
יש לנו מבוטח עם פוליסת מנהלים, אשר רשומה תחת מינוי סוכן עבור בעל רישיון הפועל מטעמנו. נדרש לבצע עבור אותו מבוטח קבלת בעלות למעסיק חדש – האם נדרש לבצע פנייה למסלקה הפנסיונית במצב דברים זה, למרות שהפוליסה תחת סוכן שלנו?
תשובה:
הצורך לקבל דוח מסלקה עדכני נובע, ראשית, משיקול הדעת של בעל הרישיון במהלך השירות הניתן ללקוחותיו, בין היתר מקום בו הלקוח עזב מקום עבודה ו/או הצטרף למקום עבודה חדש, ועל כן נדרש לבצע "פניית שירות" לפי הנחיות הממונה (חוזר סוכנים ויועצים 2018-10-3 "שירות סוכנים ויועצים ללקוחות"). כמובן שבכל מקרה של מתן שירות שיווק פנסיוני, על סוכן הביטוח להפעיל את שיקול הדעת בשים לב לאמות המידה הקבועות בחוק בעת מתן השירות (סעיף 12 לחוק הייעוץ), ובהסתמך על כלל סל המוצרים הפנסיוני הקיים ללקוח.
אולם, בשונה מהפעלת שיקול הדעת העצמאי, החובה לפנות לקבלת דוח מסלקה עדכני קיימת בכל פעם בו נדרש בעל הרישיון למלא מסמך הנמקה מלא לפי הנחיות הממונה (חוזר סוכנים ויועצים 2018-10-11 "חוזר ההנמקה"), כחלק מדרישת ביצוע הליך השיווק הפנסיוני המלא בצורה מיטבית (דברי ההסבר לסעיף 5(א)(1)(ב) לחוזר ההנמקה).
אשר על כן יש לבחון האם בסיטואציה הרלוונטית, ניתן להסתפק במסירת מסמך הנמקה ממוקד חלף מסמך הנמקה מלא, למשל אם מדובר רק בשינוי לגבי מוצר מסוים (סעיף 4(ב)(3) לחוזר ההנמקה), שאז אין צורך במסמך הנמקה מלא ולכן לא נדרש לפנות לקבלת דוח מסלקה עדכני.
לעניין המצב המתואר בפנייתך, כאשר מדובר בהליך שיווק פנסיוני הנוגע לפוליסה בה קיים מינוי לסוכן העובד איתכם, השאלה הרלוונטית היא אם מדובר בהליך שיווק הנוגע אך ורק רק לשינוי במוצר פנסיוני קיים, שאז ממילא ניתן להסתפק במסמך הנמקה ממוקד, ובתנאי שלא מדובר ב"בעל רישיון חדש" (לפי ההגדרה למונח "בעל רישיון חדש" בסעיף 2 לחוזר ההנמקה); לעניין אחרון זה, הסייג בדבר מילוי מסמך הנמקה ממוקד בשל שיווק הנוגע רק לשינוי במוצר קיים, חל בתנאי שבעל הרישיון העביר מסמך הנמקה מלא לאותו לקוח בעבר, ולחלופין אם עובד של בעל הרישיון או בעל רישיון אחר בתאגיד בו הוא עובד, העביר לאותו לקוח מסמך הנמקה מלא בעבר.
• הכותב הינו יועמ"ש לשכת היועצים הפנסיונים בישראל (ע"ר)
כתבות נוספות
המדריך המתוק להכנת עוגה פיננסית: איך להפוך מסוכן ביטוח לשף פיננסי
הפינה המקצועית: הפקדה לקרן השתלמות עבור שכיר בעל שליטה
משיכת כספי העובד לפי סעיפים 14 ו-26 לחוק פיצויים
הטמעת תהליך חוויית לקוח בסוכנויות ביטוח ובעסקים בכלל
מה הקשר בין ביפרים מתפוצצים, שיעורי נהיגה וסוכני ביטוח?
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת