חדשנות וטכנולוגיה בטיפול נפשי בעת משבר
"בעידן של אתגרים מתמשכים כמו מגפת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל, עולה הצורך במענה יעיל ומותאם לתחום בריאות הנפש של הציבור הרחב. חברת Femi מהווה דוגמה מצוינת לאופן שבו טכנולוגיה מתקדמת ופתרונות חדשניים יכולים להתמודד עם המצוקות הנפשיות שנוצרות בזמני משבר", מסבירה מזל זאורוב, סמנכ"לית שיווק של Femi, על החיבור של חדשנות וטכנולוגיה בטיפול נפשי בעת משבר.
זאורוב מתמקדת במלחמה והשפעתה בעיקר על בריאות הנפש: "מלחמת חרבות ברזל החלה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר המזעזעים. אם עד מועד זה הנתונים המספריים דיברו על בין 1%-2% מהאוכלוסייה אשר סובלים ממחלות נפש קשות או ממושכות; 3%-5% מהאוכלוסייה נזקקים מדי שנה לטיפולים נפשיים וכ-25%-33% מהאוכלוסייה יזדקקו במהלך חייהם לשירותי בריאות הנפש (נתוני מבקר המדינה 2020) – החל מה-7 באוקטובר הפכנו למדינה בפוסט טראומה. האירועים שראשיתם בטבח ה-7 באוקטובר הם חסרי תקדים בתקופת חיינו. עוצמת הזוועה, היקף ההרס, התמודדות עם סבל אישי וקולקטיבי בקנה מידה שלא חווינו, החשש לגורלם של החטופים ושל חיילי הסדיר והמילואים.
"הדעת נתונה כעת לצרכי השעה, בראש ובראשונה של החיילים, משפחות החטופים והמשפחות השכולות. אך לפנינו תקופה ארוכה של שיקום – לצד שיקום ההריסות הפיזיות והדאגה לנפגעים בגוף, ברור כבר עתה שהמלחמה תותיר מעגלים נרחבים של מצוקה נפשית והתמודדות.
"לא בכדי, רבים מדברים על משבר בריאות הנפש הגדול בתולדות המדינה. תחושת הביטחון האישי של רבים נופצה, תחושת המוגנות הקולקטיבית התפוגגה, ולצד אלה אנו מצויים במצב מתמשך של דאגה, צער ולעיתים ייאוש, שעומקם יושפע מהימשכות המלחמה והיקפה", אומרת זאורוב ומוסיפה: "המצוקה לא שייכת למטופלים בלבד, ותחום בריאות הנפש סובל ממחסור חריף בכוח אדם, מתורים חריגים ומזמינות נמוכה. מערכות בריאות הנפש הציבוריות עושות כל שביכולתן לספק מענה מקצועי ומהיר אך אינן ערוכות למתן מענה בהיקפים הצפויים מכמה טעמים:
1. המערכת תוכננה לתת מענה למצבים של חולי נפשי בנסיבות קליניות מוגדרות – זכאות לטיפול נפשי הותנתה במתן אבחנה פסיכיאטרית, ולכן אוכלוסייה הסובלת מקשיים סאב-קליניים לא הייתה זכאית לטיפול.
2. בנוסף, המערכת אינה ערוכה בתחום המניעה (מתן פתרונות למי שמצויים בראשיתו של קושי נפשי שמטרתם מניעת התדרדרות למצבים קליניים חמורים יותר).
3. מחסור גדול בכוח אדם בשירות הציבורי.
נדרשת חשיבה מחודשת על היקף ההשקעה הכספית בתחום זה, על מנת להתאים את מערך השירותים הציבורי לצרכי הציבור בעת הזו ובשנים הקרובות. המערכת הפרטית עמוסה אף היא ועלות ייעוץ יכולה אף להגיע ל-600 שקלים לייעוץ פסיכולוגי".
פתרונות פמי והשילוב מטפל-טכנולוגיה-AI
אם כך, כיצד ניתן להתמודד עם ביקוש רב אשר ילך ויתגבר בשנים הקרובות?
1. יש לבנות מערכת בעלת מדרג של מענים טיפוליים, שאינם רואים בטיפול הפרונטלי הקונבנציונלי והממושך חזות הכל – לא כל מי שזקוק לתמיכה נפשית נזקק לרצף ארוך של מפגשים טיפוליים בני 50 דקות.
2. הדרך הנוספת לספק מענה היא באמצעות פתרונות דיגיטליים ששואפים לתת מענה לכמות גדולה של מטופלים וזאת בלי להוריד מאיכות הטיפול. טכנולוגיות יכולות לסייע ביצירת המענה הדיפרנציאלי הזה, יש לעודד הטמעתן של גישות טיפוליות מבוססות מחקר, למדוד את יעילות העשייה הטיפולית ולעודד את האוכלוסייה לפנות לקבל סיוע בשלבים ראשונים של קושי (לצד זה נדרש, כמובן, שיינתן מענה למי שאכן פונים לקבלו)".
"פרופ' איל פרוכטר, המנהל המקצועי של תחום בריאות הנפש בפמי, אומר כי 'בעולם בריאות הנפש התערבות מוקדמת ככל שניתן מעלה את סיכויי ההצלחה ומורידה את מידת הנזק’. על מנת להתמודד עם הביקוש הרב בעולם בריאות הנפש נכנסת לתמונה פלטפורמת ifeel כאחת ששינתה את תמונת המצב בבריאות הנפש לחברות רבות ברחבי העולם. ifeel משקפת תפיסה חדשה בבריאות הנפש, שנשמעת כאילו טריוויאלית אבל היא למעשה מהפכנית: שבריאות הנפש שלנו היא בעצם ציר שעליו אנחנו נעים, ושדברים שונים יכולים לקחת אותנו למקומות טובים יותר ופחות על הציר הזה.
"תפיסה זו מערערת על החלוקה הבינארית בבריאות הנפש, שמקובלת עד היום במוסדות רבים, בין חולה לבריא. הבנה זו הופכת את ההיעזרות באנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש לא רק כשמגיעים למצב של מצוקה גדולה, אלא גם קודם לכן. ifeel מאפשרת להתחיל לעסוק בטיפוח בריאות הנפש, בפעולות שעוזרות להישאר בריאים.
"פמי, כחברת שירותים רפואיים דיגיטלית, אשר עשתה מהפך בשנים האחרונות והתאימה את עולם השירות הרפואי לעולם של רפואה מרחוק, הביאה את ifeel לישראל. הפלטפורמה מציעה שירות היברידי הנסמך על צוות מטפלים מקצועיים בשילוב עם כלים דיגיטליים מתקדמים. הפלטפורמה כוללת שלוש שכבות של פעילות.
• שכבה ראשונה – מתן כלים לעזרה עצמית כגון תרגילי מיינדפולנס, מאמרים לקריאה, שאלון חודשי ושאלון יומי המאפשר הבעת תחושות מידית.
• שכבה שנייה – התכתבות טיפולית מקצועית עם המטפל בערוץ צ'אט חסוי ומאובטח.
• שכבה שלישית – טיפול באמצעות ערוץ וידאו אחד על אחד".
מה החידוש בפלטפורמה?
"החידוש הגדול בפלטפורמה נמצא בשכבת הפעילות הראשונה והשנייה: כלים לעזרה עצמית מהווים כיום דרך חדשנית להרכשת מיומנויות לטיפול עצמי וצ'ט מקוון נגיש, הפועל לכל אורך היממה, שמאפשר התייעצות מהירה עם מטפל מקצועי. בלחיצת כפתור, המשתמש יכול לפתוח בהתכתבות עם פסיכולוג מוסמך על מקרה שמטריד אותו באותו רגע.
"זהו שינוי תפיסה מהותי בהשוואה לאופן שבו טיפולים פסיכולוגיים נעשו עד היום. המטרה היא לטפל בטרדות היומיום, בבעיות בעבודה ובמשברי החיים ולקבל עצות, שאינן עצות גנריות שמוצאים באינטרנט, אלא כאלה שמתאימות למטופל עצמו, למצב המשפחתי שלו, למצב בעבודה שלו ולמבנה האישיות שלו. בעזרת הצ'ט המקוון, לא חייבים עוד להמתין חודשים לתור ולקחת סיכון של הידרדרות למשבר נפשי חריף.
"הפלטפורמה מאפשרת התייעצות מיידית החל מתחומים של לחץ וחרדה, מיניות ויחסים, הורות ומשפחה, משברי חיים, ביטחון עצמי, בכל שעות היממה, שבעה ימים בשבוע. הפלטפורמה פועלת בשש שפות שונות ברחבי העולם ומציעה למשתמש מעטפת שלמה של טיפול ותמיכה המתאימה לכל אחד ואחת על פי בחירתם בדרך הטיפול וזאת לאחר מילוי שאלון אינטק ראשוני בעת הכניסה לשירות".
פרופ' פרוכטר מוסיף: "מענה מיידי, דוגמת מה ש- ifeel מאפשרת, שעוקף חסמים כמו סטיגמת הפנייה לטיפול נפשי, שהיא גמישה בשעות ובמיקום יכולה לאפשר הנגשת טיפול מהירה וטובה, ולכן להקדים את ההתערבות ולשפר את התוצאה".
זאורוב: "אנו גאים להיות בין פורצי הדרך גם בעולם זה ולספק כלי אשר נותן פתרונות אמיתיים וטיפול איכותי ומתמשך למשבר בעולם בריאות הנפש שיפקוד את המדינה בשנים הקרובות. כבר כיום פמי מספקת שירותים פסיכולוגיים מקוונים ופרונטליים לחברות הביטוח ולארגונים גדולים כדוגמת משרד הביטחון. פלטפורמת ifeel הותאמה למתן שירותים למבוטחי חברות הביטוח ונמצאת בתהליך אישור בפיקוח".
• הריאיון פורסם לראשונה במגזין עדיף "מעגלי צמיחה", נובמבר 2024
לקריאת המגזין – לחצו כאן
כתבות נוספות
הראל מוסיפה כיסויים והרחבות בפוליסת נסיעות לחו"ל דרכון FIRST CLASS
משרד הבריאות הורה לקופות החולים להפסיק לתפעל את הביטוחים הסיעודיים ב-1 בינואר 2026
הראל משיקה מרכז מומחים באסותא לטיפולים מחליפי ניתוח
מנכ"ל כללית מאשים: התערבות חיצונית ברגולציה הובילה לקריסת מערכת הביטוח הסיעודי
פספורטכארד השיקה אפליקציה חדשה לסוכני הביטוח
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת