חברות ביטוח לא יגבילו את המוסך המוסכם בסכום תיקון הרכב
"בעת תביעה בפוליסת ביטוח רכב, קיים מארג אינטרסים מורכב של המוסך ושל חברת הביטוח, כאשר בתווך נמצאים סוכן הביטוח ושמאי הרכב. לעיתים, ההתנהלות בין הגורמים השונים גורמת לפגיעה ביעילות ובהוגנות של תהליך הטיפול בתביעה ומשפיעה באופן שלילי גם על השירות למבוטח ועל מחירי ביטוח הרכב".
כך טוענת רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שפרסמה היום (ד') את הנוסח הסופי של הרפורמה המקיפה בתחום תביעות רכב רכוש (מקיף וצד ג').
מהרשות נמסר, כי הפרסום הוא תוצר של תהליך מקיף שנערך בשנים האחרונות בהתדיינות עם כל הגורמים העוסקים בתחום זה ובשיתוף פעולה עם משרד התחבורה ורשות התחרות. התהליך כלל פרסום של שלוש טיוטות על ידי הרשות, ביצוע ביקורות עומק בתחום יישוב תביעות, קיום דיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת, קיום דיונים עם גורמי המקצוע במשרד התחבורה, אגף תקציבים באוצר ורשות התחרות, וכן קבלת הערות מכל הגורמים העוסקים בתחום: חברות הביטוח, שמאי הרכב, מוסכים, יבואני רכב, ספקי חלפים, ספקי שירותי דרך, ועוד.
עוד נמסר, כי "הוראות הרשות צפויות להביא לשינוי מקיף באופן התנהלות חברות הביטוח, המוסכים ושמאי הרכב בעת תביעה, וכן צפויות לצמצם את ניגודי העניינים, לשפר את ההוגנות והשירות למבוטחים ולתמוך בהפחתת מחירי הביטוח.
לדברי הרשות, הרפורמה צפויה לשפר את אופן הטיפול בתביעות רכב לטובת המבוטחים בהיבטים שונים ולצמצם את ניגודי העניינים של כל אחד מהשחקנים הנמצאים בתהליך – חברת ביטוח, סוכן ביטוח, שמאי רכב ומוסך. למשל, מנגנון בחירת השמאי יהיה אקראי וללא השפעה מצד המוסך או חברת הביטוח, התהליך יהיה פשוט יותר ויתבסס על מאגר שמאים רחב שיפעל באמצעים טכנולוגיים ויבטיח את זמינות השמאי. כמו כן, המבוטחים יוכלו לבחור מוסך מתוך רשימה רחבה ומגוונת יותר של מוסכים, כאשר משך זמן התיקון במוסך צפוי להתקצר, בשל תשלום מהיר יותר למוסך המתקן.
בנוסף, המבוטח יהיה זכאי לתשלום של השתתפות עצמית מופחתת גם במקרה בו הוא תיקן את רכבו במוסך שאינו בהסדר עם חברת הביטוח ובכפוף לכך שהמוסך הסכים לקבל את תנאי ההסדר טרם תיקון הרכב".
חברות ביטוח יחויבו לשלם למוסך תוך 30 יום
עיקרי השינויים הכלולים ברפורמה:
1. יורחבו הרשימות של המוסכים שאיתם מתקשרות חברות הביטוח כך שמוסכים שיעמדו בקריטריונים שייקבעו יוכלו להיכלל ברשימת המוסכים המוסכמים. הגדלת מספר המוסכים תתבצע באופן הדרגתי.
2. אם חתמה חברת ביטוח עם מוסך על הסכם התקשרות שמגדיר אותו כמוסך מוסכם, תאפשר לכל מוסך אחר בעל מאפיינים דומים לאותו המוסך להתקשר עימה.
3. מוסך מוסכם לא יממן עלות של רכב חליפי, כדי למנוע סבסוד צולב ועלויות לא שקופות.
4. חברות הביטוח לא יפלו מוסך על בסיס גודל או אי השתייכות לרשת מוסכים לצורך התקשרות עימו כמוסך מוסכם.
5. חברות הביטוח יחויבו לשלם למוסך המוסכם עבור תיקון הרכב תוך 30 יום במקום שוטף + 60 או 90.
6. חברות ביטוח לא יגבילו את המוסך המוסכם בסכום תיקון הרכב.
7. מבוטח שיתקן את רכבו במוסך פרטי יהיה זכאי להשתתפות עצמית מופחתת, בדומה למוסך מוסכם, בכפוף להודעה לחברת הביטוח טרם תיקון הרכב.
8. חברות ביטוח ישווקו גם פוליסת ביטוח ללא הבדל בהשתתפות עצמית בין מוסך מוסכם למוסך פרטי.
9. סוכן ביטוח לא יקבל תגמול או טובת הנאה שקשורים להליך בחירת מוסך ותיקון הרכב או בחירת שמאי.
10. שמאי רכב ייבחר באחד משני מסלולים – הראשון, בחירה באופן אקראי מתוך מאגר רחב, במטרה לצמצם את ניגודי העניינים של שמאי הרכב. הבחירה תהיה בהתאם לאזור גיאוגרפי, זמינות השמאי ובדיקה שלא יכללו שמאי רכב הנמצאים בניגוד עניינים מול חברת הביטוח. במסלול השני, תתאפשר בחירה גם בשמאי פרטי.
מהרשות נמסר, כי הרפורמה צפויה להיכנס לתוקף בתוך כשנה, לאחר מתן תקופת היערכות מספקת לכל הגורמים הפועלים בענף, ולאחר השלמת פרסום תקנות משרד התחבורה לקביעת "שווי השוק" של חלקי החילוף. מחיר החלפים המצוטט על ידי שמאי רכב בשומה לתיקון הרכב הוא גורם מרכזי בעלות התביעות ומשפיע באופן ישיר על מחירי הביטוח לצרכן. פרסום ההוראות על ידי רשות שוק ההון יחד עם הפרסום הצפוי של ההוראות המשלימות על ידי משרד התחבורה, צפויים לתמוך בהפחתת מחירי הביטוח. יישום הרפורמה צפוי לכלול גם שיפור של מודל העמלות ושכר הטרחה המשולמים למוסכים ולשמאים באופן שיביא להתנהלות יעילה והוגנת על ידי כל הגורמים בתהליך יישוב התביעה.
"מתווה ראוי, מאוזן והוגן"
עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל), מסר: "אני שמח להוציא לדרך את הרפורמה בביטוחי הרכב אחרי תקופה ארוכה של דיונים ועבודת מטה. אני רוצה להביע את הערכתי הרבה ולהודות לשרת התחבורה, שר האוצר ויו"ר ועדת הכלכלה על ברכתם ודחיפתם לתהליך. בעבודה משותפת הגענו למתווה ראוי, מאוזן והוגן, שכולל את הפרסום הצפוי של ההוראות המשלימות של משרד התחבורה. אני מצפה שהשינויים הצפויים יביאו להגברת התחרות על המחיר והשירות לטובת ציבור המבוטחים. לפנינו עוד עבודה רבה ואנו נמשיך לפעול יחד עם שותפינו לשיפור פוליסות ביטוח הרכב ולטיפול בגורמים שמביאים לעליה במחירי הביטוח כחלק מהפעולות למאבק ביוקר המחיה".
איגוד המוסכים: "הרפורמה מעניקה לחברות כוח בלתי מוגבל"
מאיגוד המוסכים נמסר בתגובה: "במסווה של רפורמה לטובת הצרכן, רשות שוק ההון למעשה מודיעה על ביטול זכויות המבוטחים בחוק המוקנות להן בחוק באמצעות חוזה וזאת תוך הריסת ענף המוסכים בישראל. 'הרפורמה' מעניקה לחברות הביטוח כוח בלתי מוגבל וכעת הן שולטות על כל תהליך תיקון הרכב כתוצאה מתביעה ומתאימות את התיקון לאינטרס הכלכלי שלהן. הרפורמה תביא תוך זמן קצר לסגירתם של כ-500 מוסכים, של כל מי שלא יתיישר לדרישות הכספיות של חברות הביטוח, ותייצר רשימת המתנה ענקית של צרכנים שימתינו לתקן את רכבם.
"כבר תקופה ארוכה שחברות הביטוח בונות על כך שרשות שוק ההון תפסיק לעמוד על המשמר וכעת קיבלו סוף סוף את מבוקשן עם רשות שמקדמת את האינטרס שלהן.
"איגוד המוסכים שהיה מי שיזם את הפנייה לוועדת הכלכלה בכנסת כנגד הנושא עוד בשנת 2016 ימשיך להיאבק בפעילות חסרת תום הלב והריכוזית של חברות הביטוח ויפעל כנגד ה'רפורמה' והאפליה הקשה שהיא מייצרת בכל הכלים העומדים לרשותו”.
איגוד חברות הביטוח מסר כי בחברות לומדים את הנושא.
כתבות נוספות
נכסים דיגיטליים יוכרו כנכסים החייבים במס רווחי הון
נציג רשות שוק ההון על פרשת סלייס גמל: "לא יודע אם כשלנו; חלק מהמסקנות יקבלו ביטוי בתיקון התקנות"
AIG מציעה כיסוי ביטול השתתפות עצמית בביטוח רכב
איגוד בתי ההשקעות לשר האוצר: התכנית הכלכלית תפגע קשה בחוסכים, בשוק ההון ובבורסה
לא יוטל מס רווחי הון על קרנות השתלמות נזילות
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת