השפעת הבינה המלאכותית על מקום העבודה – דרמטית
כתבתי לא מעט על ההשפעות הרבות של הבינה המלאכותית על חיינו ועל האפשרויות הרבות הקיימות באימוץ הכלים לעבודת הסוכן והסוכנויות כחלק משיפור הפעילות, במיוחד באזורים של ייעול העבודה, יצירתיות וחוויית לקוח.
אנו עדים לאחרונה לעלייה חדה בהחדרת כלים אלו למקום העבודה בארגונים על ידי העובדים ואף נוצר מושג חדש BYOAI (Bring Your Own AI), עקב אי הלימה בין רצון העובדים להשתמש בכלים, לעומת היכולות והמהירות התגובה של המעסיקים. ההשפעה של הבינה המלאכותית היא דרמטית וניתן לראות את ההבדלים בין הדורות של העובדים בשימוש בכלים אלו לעבודתם (ראו איור 1), כאשר גם הוותיקים מאמצים ברובם את הכלים לטובת עבודתם.
בדוח מקיף של מייקרוסופט ולינקדאין על השפעת הבינה המלאכותית על ארגונים ועל העובדים, אפשר לראות ממצאים רבים וייחודיים על ההשפעה ולאן זה מוביל את העובדים ואת הארגונים. להלן נתונים עיקריים מהדוח:
(2024 Work Trend Index Annual Report, from Microsoft and LinkedIn):
1. אימוץ מהיר של AI במקום העבודה:
• 75% מהעובדים המשרדיים משתמשים ב-AI בעבודה, כאשר 46% התחילו להשתמש בו בחצי השנה האחרונה.
• 90% מהמשתמשים מדווחים שהוא עוזר להם לחסוך זמן, 85% אומרים שהוא מאפשר להם להתמקד בעבודה החשובה ביותר.
2. פער בין רצון העובדים לבין מוכנות הארגונים:
• 79% מהמנהלים מסכימים שהחברה שלהם צריכה לאמץ AI כדי להישאר תחרותית.
• אולם, 60% מהמנהלים חוששים שלארגון שלהם אין תכנית וחזון ליישום בינה מלאכותית.
3. עובדים מביאים כלי בינה מלאכותית משלהם לעבודה (BYOAI):
• 78% מהמשתמשים ב-AI מביאים כלי AI משלהם לעבודה.
• זה נפוץ יותר בחברות קטנות ובינוניות (80%).
4. השפעה על שוק העבודה והכישורים הנדרשים:
• 66% מהמנהלים אומרים שלא יעסיקו מישהו ללא כישורי AI.
• 71% מעדיפים להעסיק מועמד עם פחות ניסיון אך עם כישורי AI, על פני מועמד מנוסה יותר ללא כישורי AI.
5. עלייתם של "משתמשי העל" ב-AI:
• משתמשי העל ב-AI מדווחים על יתרונות משמעותיים כמו יצירתיות מוגברת, מוטיבציה גבוהה יותר והנאה רבה יותר מהעבודה.
• הם מקבלים יותר תמיכה והדרכה מההנהלה בנוגע לשימוש ב-AI.
6. השפעה על מבנה יום העבודה:
• מחקר של מיקרוסופט מראה שמשתמשי Copilot קוראים 11% פחות אימיילים ומבלים 4% פחות זמן באינטראקציה איתם.
• הם עורכים 10% יותר מסמכים באקסל, וורד ופאואר פוינט.
המסקנה העיקרית היא שאנו נמצאים בנקודת מפנה קריטית ביישום AI במקום העבודה. ארגונים שיצליחו להפוך את ההתלהבות של העובדים ל-AI לתועלת עסקית משמעותית, יובילו את השוק בשנים הקרובות. הדוח ממליץ למנהלים לזהות בעיות עסקיות ספציפיות ליישום AI, לאמץ גישה מלמעלה-למטה ומלמטה-למעלה, ולתעדף הכשרה בתחום ה-AI לכל העובדים. את ההשפעה על גיוס כוח אדם וטאלנטים ניתן לראות באיור 2.
7. שינוי בדרישות הכישורים:
• צפוי שהכישורים הנדרשים בשוק העבודה ישתנו ב-68% עד 2030, כאשר AI צפוי להאיץ שינוי זה.
• יותר משני שליש (68%) מהתפקידים המתפתחים ביותר לפי לינקדאין לא היו קיימים לפני 20 שנה.
9. תפקידים חדשים ומתפתחים:
• 12% מהמגייסים אומרים שהם כבר יוצרים תפקידים חדשים הקשורים ספציפית לשימוש ב-AI גנרטיבי.
• תפקיד "ראש "AI הופך להיות תפקיד הנהגה חיוני חדש, עם גידול של יותר מ-28% ב-2023.
9. הכשרה והתפתחות מקצועית:
• 76% מהאנשים אומרים שהם זקוקים לכישורי AI כדי להישאר תחרותיים בשוק העבודה.
• בששת החודשים האחרונים, השימוש בקורסים של LinkedIn Learning המיועדים לבניית מיומנויות AI זינק ב-160% בקרב אנשי מקצוע שאינם טכניים.
10. השפעה על תהליכי גיוס:
• מודעות דרושים בלינקדאין המזכירות בינה מלאכותית או AI גנרטיבי ראו גידול של 17% במספר הפניות בשנתיים האחרונות.
• 54% מהעובדים בתחילת הקריירה אמרו שגישה ל-AI תשפיע על בחירת המעסיק שלהם.
11. אתגרים בהטמעת AI בארגונים:
• רק 39% מהאנשים שמשתמשים ב-AI בעבודה קיבלו הכשרה בנושא מהחברה שלהם.
• רק 25% מהחברות מתכננות להציע הכשרה ב-AI גנרטיבי השנה.
12. שינוי בתהליכי עבודה:
• משתמשי העל ב-AI הם ב-66% בסבירות גבוהה יותר לעצב מחדש את תהליכי העבודה והזרימה העסקית שלהם עם AI.
• הם משתמשים ב-AI כדי להדביק פערים בפגישות שהוחמצו, לנתח מידע, לעצב תוכן ויזואלי ולקיים אינטראקציה עם לקוחות.
13. תרבות ארגונית תומכת AI:
• בחברות של משתמשי העל, יש עידוד רב יותר מההנהלה לשקול כיצד AI יכול לשנות את הפונקציה שלהם (53% בסבירות גבוהה יותר).
• הם גם מקבלים יותר הכשרה ייעודית, כולל כתיבת פרומפטים ושימוש ב-AI לתפקיד או פונקציה ספציפיים.
אין ספק כי לבינה מלאכותית יש כבר השפעה עמוקה על ארגונים ועסקים וזה מתבטא בכל אספקט של העבודה והפעילות. בדוח ישנם נתונים נוספים לגבי סוגי העובדים, המקצועות והכישורים השונים שמושפעים יותר עקב חדירת הבינה המלאכותית לחיינו והכנסת הכלים לעבודה. ארגונים שלא ידאגו להטמיע כלים אלו ולהדריך את העובדים שלהם ויאפשרו לעובדים להשתמש בכלים של הארגון ולא שלהם עצמם, ימצאו את עצמם בחוסר יכולת לגייס טאלנטים ולהתחרות מול המתחרים שכן מאפשרים.
• הכותב הינו מומחה לטרנספורמציה דיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית ומנהל קהילת עדיףTech
כתבות נוספות
פרסונליזציה בעידן הבינה המלאכותית: התאמה לענף הביטוח
שימוש בכלי AI להגדלת הלידים ושיפור המכירות
סוכני AI: עוצמות מול מיתוסים
כיצד בינה מלאכותית יכולה להוביל את סוכני הביטוח (SMB) לעידן החדש
2025: עידן הבינה המלאכותית והשפעתה על העולם העסקי והביטוח
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת