הרופאים הם העיקר
שנת 2022 צריכה, מבחינתי לפחות, להפוך ל"שנת הרופאים". כל חברת ביטוח צריכה לוודא שבכל תחום רפואי יעמדו לרשות המבוטחים מספיק רופאים טובים, מיומנים ומנוסים, מחולקים לקטגוריות מקצועיות, ברורות ושקופות, שעונות באופן מלא על צורכי החולה. כמי שעומדת בראש ועדת הבריאות של לשכת סוכני הביטוח וממרום שנות ניסיוני הרבות בתחום, אני גם פועלת במלוא המרץ, לצד שותפים נוספים כמובן, על מנת להבטיח שכך אכן יקרה.
בעוד כמה חודשים תיכנס לתוקפה הרפורמה החדשה של משרד האוצר. רפורמה זו תהפוך את מוצרי הביטוח שחברות הביטוח משווקות לדומים עוד יותר. אז יתחדד עוד יותר הצורך של חברות הביטוח לבדל את עצמן. בנסיבות הקיימות אנו חייבים להבין שחלק מרכזי במהות המוצר הביטוחי שאותו מוכרת החברה למבוטח הוא הרופא. ולכן, הדרך הנכונה ביותר לחברת ביטוח לבדל את עצמה מאחרות, ולתרום בכך את התרומה הרבה ביותר למבוטחים, היא באמצעות הרחבה והעצמה של הרופאים העומדים לרשות המבוטחים בחברה.
חוק ההסדרים מיולי 2016, אשר קבע שרק רופא שבהסכם עם חברת הביטוח רשאי לנתח את מבוטחי החברה, לצד הבעלות של חלק מחברות הביטוח על מרכזים רפואיים, מעמידים אותנו אל מול שתי תופעות לא טובות: מצד אחד, חברות הביטוח נמנעות מלחתום על הסכם התקשרות עם חלק מהמוסדות הרפואיים ועם חלק מהרופאים כיוון שאינם נמצאים עמה בהסדר. מצד שני, מוסדות רפואיים מובילים כורתים הסכמי בלעדיות עם רופאים בכירים ומובילים. שילובן של שתי התופעות הללו מקטין מאוד את היצע הרופאים ובתי החולים שמבוטחים בחברות הביטוח השונות יכולים ליהנות משירותיהם ופוגע מאוד באיכות הביטוח של המבוטחים.
מדינת ישראל איננה ארה"ב. מספר המוסדות הרפואיים הפרטיים האיכותיים בישראל קטן מאוד ומספר הרופאים המנוסים, בעיקר בתחומי הרפואה המורכבים והרגישים יותר, קטן אף הוא. בארה"ב אפשר להשלים עם התנהלות שבה רופא "שייך" למוסד מסוים ומחויב למבטח מסוים. אבל בישראל ההתנהלות הזו אינה אפשרית ושומטת את הקרקע מהרעיון של ביטוח בריאות פרטי המאפשר בחירה חופשית שהמבוטח משלם עליה ממיטב כספו.
במדינה קטנה כמו שלנו כל בתי החולים הפרטיים חייבים להיות זמינים לכל המבוטחים, בכל חברות הביטוח. כל חברת ביטוח חייבת לאפשר למבוטחיה גישה קלה וזמינות גבוהה לרופאים בכירים, מוכרים ומנוסים, בכל התחומים, בהיקף סביר ללא יוצא מהכלל. אם התנאי הבסיסי הזה לא יתקיים אנו שומטים תחת רגלינו את הבסיס לרכישת ביטוח בריאות פרטי ומייתרים אותו למעשה.
אחריות כבדה מונחת על כתפי חברות הביטוח המציעות למבוטחים לבחור רופא. לא כל מבוטח הולך ומתייעץ, בודק וחוקר עד שהוא מוצא את הרופא המתאים והמנוסה ביותר שינתח אותו. חלק לא קטן מהמבוטחים סומכים על חברת הביטוח ובוחרים על פי הרשימה שחברת הביטוח מפרסמת.
עיון בטבלאות הרופאים המפורסמות באתרי האינטרנט של החברות מגלה הזנחה, זלזול וחוסר מקצועיות. התייחסות זו מראה את חוסר ההבנה של החברות לכך שהמוצר המרכזי שאותו הן מוכרות הוא הרופא עצמו!
חלק גדול מהנתונים שגוי; חלק לא מבוטל מהרופאים כבר אינם פעילים. חלקם כבר אינם עמנו כלל; בחלק מהרשימות רישום ההתמחות של הרופא שגוי; ברוב הגדול של החברות אין ציון של תתי ההתמחות של הרופאים והמיומנות הספציפית של כל רופא; לא תמיד ישנם די רופאים מיומנים בכל תחום. באופן כללי אפשר לומר כי המסר המרכזי העולה בבירור מרשימות אלו הוא חוסר הבנה בחשיבות הרשימות לחיי המבוטחים. וזהו זלזול ברופא וזלזול בלקוח.
טוב יעשו חברות הביטוח אם ידאגו לרשימת רופאים מקיפה מאוד. טוב יעשו חברות הביטוח אם יקדישו מחשבה וישקיעו עבודה קשה בסיווג נכון של הרופאים על פי תחומי ההתמחות ותת ההתמחות ויסייעו למבוטחים בבחירת הרופא הטוב, המנוסה והמקצועי ביותר הקיים לטפל בבעיה הרפואית שממנה סובל המבוטח ולא יבחרו את הרופא רק על פי גובה שכר הטרחה שהוא מוכן לעבוד בעבורו.
מטרת המהלך המשותף של ועדת הבריאות וחברת הייעוץ "פרש קונספט" היא לא לתת יד להעלאה בלתי מרוסנת של התשלומים לרופאים כיוון שישנם מספיק רופאים מנוסים לכל פעולה רפואית שכיחה בישראל. המהלך נועד להניע את חברות הביטוח לבנות לעצמן מאגר רופאים טוב מספיק, מיומן מספיק ומגוון מספיק כדי שיוכל להבטיח למבוטחים את ההליך הרפואי הטוב ביותר.
חשוב לציין שקיימות כמה חברות ביטוח שאינן מוגבלות לרשימות רופאים. בחברות אלו המבוטח אכן יכול אמנם לבחור בכל רופא שירצה אך, למרבה הצער, פער המחירים בין התשלום שהרופא מבקש בעבור הניתוח לבין ההחזר הכספי שחברת הביטוח מוכנה לשלם הופך זכות בחירה זו לתיאורטית בלבד והיא בבחינת לעג לרש – חסרון שבקלות אפשר להפוך אותו ליתרון.
אני מאמינה שפעולה נחרצת של ועדת הבריאות של לשכת סוכני הביטוח בהובלתי ושל "פרש קונספט", חברת היעוץ המובילה בישראל בתחום ביטוחי הבריאות הקבוצתיים, תניע את חברות הביטוח ואולי גם את הגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר ותאפשר למבוטחים לקבל את הטוב ביותר.
• הכותבת היא יו"ר ועדת בריאות וסיעוד בלשכת סוכני הביטוח
•• המאמר פורסם לראשנה במגזין מיוחד של עדיף לרגל ועידת הסוכנים והיועצים ה-14 – 21.06.2022
כתבות נוספות
(היעדר) הכיסוי הביטוחי לשריפות בארה"ב – תפקיד הרגולטור בעידן אירועים קטסטרופליים
הדרכים להענקת ערך משמעותי ללקוחות שלכם
משפחה המשקיעה בפוליסת ביטוח חיים בינלאומית בניהול אישי – ניתוח מקרה
האם הבינה המלאכותית תחליף את שיקול דעת הדירקטורים בגופים המוסדיים?
קבלת מידע דרך המסלקה הפנסיונית בלבד
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת