הפינה המקצועית: השכר הממוצע במשק 2025 – השפעות ואי בהירות


בתחילת כל שנת מס מפרסם המוסד לביטוח לאומי את נתון השכר הממוצע במשק (להלן: "שמ"ב"). נתון זה משמש, בין היתר, את רשות המסים בעדכון חלק מהתקרות והטבות המס בחיסכון הפנסיוני, ולעדכון תקרות וסכומים שונים בהתאם להוראות הדין, תקנוני קרנות הפנסיה וקופות הגמל.
השנה, עקב תיקון 244 לחוק הביטוח הלאומי (תיקון 244 והוראת שעה), התשפ"ד-2024 (להלן: "תיקון 244") פורסמו שני נתונים שונים: (1) שמ"ב לעניין גמלאות בסך של 13,316 שקלים (2) שמ"ב לעניין גביית דמי ביטוח בסך 12,536 שקלים, שלמעשה הוקפא משנת 2024. ואולם, בהוראות הדין לא קיימת הנחיה באשר לאיזה מנתוני השמ"ב יש להתייחס לצורך עדכון התקרות, דבר שגרם לבלבול בקרב העוסקים בתחום.
ביום 16.1.2025 פרסמה רשות המסים התייחסות והבהרה במסגרת "לוח עזר לחישוב מס הכנסה ממשכורת ושכר עבודה לחודש ינואר 2025 ואילך". לפיה, מכיוון שלא נערך תיקון בפקודת מס הכנסה לעניין המונח "השכר הממוצע במשק" והתאמתו לתיקון 244, ולנוכח אי הבהירות שנוצרה בשוק, הוחלט ברשות המסים לנקוט בפרשנות מטיבה, כך שביחס לשנת המס 2025 השמ"ב שיש לקחת בחשבון הינו זה המיטיב עם היחיד.
לדוגמה, תקרת ההפקדה לחיסכון פנסיוני לרכיב תגמולי המעסיק ולרכיב הפיצויים שלא גוררת זקיפת הכנסה בידי העובד, תחושב לפי השמ"ב הגבוה בסך של 13,316 שקלים. המשמעות הינה תקרה גבוהה יותר ותשלום מס נמוך יותר לשכירים. דוגמה נוספת הינה הפקדת עצמאי לצורך הפיכתו לעמית מוטב (לצורך מקסום הטבות מס בהפקדה לחיסכון פנסיוני) אשר תעשה לפי השמ"ב לגמלאות אשר הינו נמוך יותר.
פרסום נתוני השמ"ב יצר אי בהירות גם ביחס לעדכון התקרות בתקנוני קרנות הפנסיה ובהוראות הדין השונות. על כן, נראה כי יש להמתין להבהרה1 מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בנושא. להלן מספר דוגמאות:
(1) תקרת השכר הקובע לעניין כיסוי ביטוח בקרן המקיפה (עד 3 פעמים שמ"ב) ובקרן הכללית (עד 4 פעמים שמ"ב), שקבועה בתקנון התקני, ומשפיעה על הכיסוי הביטוחי וכן על גובה הפרמיות.
(2) תקרת הפקדה לקרן פנסיה מקיפה (20.5% מפעמיים שמ"ב), כאשר סכום הפקדה העולה על התקרה יגלוש לקרן הכללית.
(3) פנסיה מינימלית2 (5% משמ"ב) אשר מאפשרת למקבל הקצבה לבקש למשוך את הכספים מקרן הפנסיה בסכום חד פעמי.
(4) סכום הפקדה מינימלי במסגרת פנסיה חובה לעצמאי.3
(5) סכום הפקדה מינימלי לשכיר בהתאם לצו ההרחבה4 לפנסיה חובה במשק.
הערות משפטיות: המאמר מתייחס לנשים וגברים כאחד. המידע לעיל מוגש כמידע כללי בלבד וכשירות לציבור הסוכנים ונכון ליום 20.1.2025. המידע ערוך באופן תמציתי ומנוסח בלשון פשוטה, לפיכך לא מכסה את כל המקרים והנסיבות שייתכנו. המידע לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה ו/או חוות דעת, ואין בו כדי להוות תחליף להוראות החוק ו/או התקנון ו/או ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאמים לצרכי הלקוח ו/או תחליף להם. האמור לעיל כפוף להוראות התקנונים הרלוונטיים, להוראות ההסדר התחיקתי ולנהלי החברות. השימוש במידע המפורט לעיל הוא על אחריותו הבלעדית של המשתמש. ט.ל.ח
1. נכון למועד כתיבת שורות אלו (20.1.2025) טרם פורסמה הבהרה בעניין.
2. כהגדרתה בתקנון קרן הפנסיה.
3. בהתאם לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז- 2016.
4. צו ההרחבה [נוסח משולב] לפנסיה חובה.
כתבות נוספות
דחייה במועד העברת כספים בקופות גמל בשל עדכון מערכת המסלקה הפנסיונית
תכנון מס בהסכמי פשרה שמקורו בסיום יחסי עבודה
קאבר מגייסת עשרות סוכני ביטוח להרחבת הפעילות הפנסיונית בדיגיטל
החלת חובת דיווח התשלומים הפנסיוניים גם על מעסיק של עובד אחד
הרגולטור מבטיח שקיפות ותחרות – רווח לציבור או אשליה מסוכנת?
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת