"המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד גנבי הרכב"
ברבעון הראשון של 2024 נרשם גידול של 170% בניסיונות גנבת רכב בהשוואה לרבעון הרביעי לשנת 2023. כך בסיכום של המערך המבצעי של פוינטר מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים.
"אנו ממשיכים את מגמת העלייה של שנת 2022 לאחר שמבצע 'שובר גלים', בו השתתפו כל כוחות הביטחון וצה"ל בצורה גלויה וסמויה, תוך הפעלת לחץ יומיומי על חוליות הטרור והפח"ע (פעילות חבלנית עוינת – מ.ע), נכנס לשגרה. כנופיות הגנבים הסתגלו למצב החדש, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות", מסבירים בפוינטר.
בנוסף, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגניבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.
עוד מציינים בפוינטר כי תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. "אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום וללא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גנבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד".
אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר: "המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד הגנבים. גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לאומנים ומתנהגים ביתר אלימות בנהיגה מהירה בכבישים, בניגוח מכוניות ומחסומים במרדפים ואף בנסיעה מסוכנת בניגוד לכיוון הנסיעה. אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו".
• גנבת רכבי שטח 4X4 במגמת עלייה. ברבעון הראשון של 2024 נרשם גידול של כ-110% בניסיונות גנבת רכבי 4X4 אשר יכולים לנסוע בשטחים מאתגרים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. "תופעת העלייה בניסיונות הגנבה של רכבי השטח 4X4 נעוצה ככל הנראה בעובדה שהפלסטינים משתמשים ברכבים אלה יותר לנסיעה ופחות לחלקי חילוף. מדובר בכנופיות, משפחות פשע ושותפים של מחוללי טרור, אשר נדרשים לרכבים שיכולים להימלט ולהסתת", ציין גולדשטיין.
• הערים המובילות בגנבות רכב ברבעון הראשון של 2024. תל אביב עם 14%, גידול של 40% ביחס לשנת 2023; פתח תקוה 7%, רמת גן 6%, ירושלים 6%, כפר סבא 5% הוד השרון וראשון לציון 4%, באר שבע עם 3% ירידה ביחס לשנת 2023 עקב המלחמה.
• גנבות לפי שנת מודל. כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב מודל 2022 מהווים 13%, כלי רכב מודל 2021 מהווים 29% מכלל הגנבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגנבות הרכב, כלי רכב מודל 2019 מהווים 12% מכלל הגנבות.
• שימוש במשבש סלולרי. ב-82% מתוך סך גנבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. "דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם", מסבירים בפוינטר.
שיטות הגנבה הפופולריות
82% מניסיונות הגנבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:
• שכפול מפתח. שיטת הגנבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגנבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 46% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו.
• שימוש במשכפל אלחוטי. 9%.
• תקיפה אלימה. תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוותה 25% מסך הגניבות.
• גנבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל). כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה – 11% מסך הגנבות שנרשמו.
• גנבה בידי מורשה. מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גנבה זו היוותה 8% מסך הגנבות שבוצעו השנה.
• שוד וגנבת רכב מונע. 1% מסך הגנבות.
גנבות לפי מחוזות כלל ארצי
ניתן לראות כי חלה עלייה בניסיונות הגנבה באזור הצפון ל-13% ברבעון הראשון לשנת 2024 לעומת 8% בכלל שנת 2023. בפוינטר מסבירים כי העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגנבה היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגנבה באזור הדרום בעקבות הלחימה.
• אזור המרכז. כ-33% מסך הגנבות – עלייה של 10% ביחס ל-2023.
• אזור השרון. כ-14% מסך הגנבות – ירידה של 22% ביחס ל- 2023.
• אזור הדרום. כ-12% מסך הגנבות – ירידה של 15% ביחס ל-2023.
• אזור השפלה. כ-20% מסך הגנבות. כמעט ללא שינוי ביחס ל-2023.
• אזור ירושלים. כ-8% – כמעט ללא שינוי ביחס ל-2023.
• אזור צפון. כ-13% – גידול של 62% ביחס ל-2023.
ניסיונות וגנבות רכב לפי סוג רכב – רבעון 1 2024
• ג'יפונים ורכבי פנאי שטח. כ-40% מסך ניסיונות הגנבה. ירידה של 5% ביחס ל-2023.
• רכבים חשמליים. 7% מניסיונות גנבות הרכב. עלייה של 140% ביחס ל-2023.
• רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים. 25%. ירידה של 19% ביחס ל-2023.
• רכבים מסחריים. 12% מסך גנבות הרכב. עלייה של 20% ביחס ל-2023.
• משאיות. 5% מסך גנבות הרכב. עלייה של 25% ביחס ל-2023.
• כלי צמ"ה. 2% מסך גנבות הרכב. ללא שינוי ביחס ל-2023.
• דו גלגלי. 9% מסך הגנבות. ירידה של כ-30% ביחס ל-2023.
כתבות נוספות
מוסכי הסדר: רשות התחרות תומכת בעמדת חברות הביטוח
העליון קבע: אין חובת גילוי לחברות הביטוח בנוגע למעבר מדרגות גיל בפוליסות רכב
"פיתוח מוצרים חדשים ושימוש בבינה מלאכותית גם בתחום סילוק התביעות ישנו את דפוסי העבודה של סוכני הביטוח"
סדנה בהנחיית עו"ד ארז שניאורסון עסקה בסיכוני שריפה בכלי רכב חשמליים
שומרה במקום הראשון במדד שביעות הרצון של הסוכנים בביטוח כללי
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת