המחוזי אישר פשרה בתביעה ייצוגית נגד דקלה


לאחר שנים של הליכים משפטיים, נתן בית המשפט המחוזי בתל אביב ביום שישי האחרון, 21 בפברואר, תוקף של פסק דין להסכם פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד דקלה סוכנות לביטוח (בשמה הקודם דקלה חברה לביטוח), חברה בת של הראל.
התביעה הוגשה ביוני 2024 בטענה, כי בהתאם להוראות פוליסת הביטוח הסיעודי הקבוצתית לחברי שירותי בריאות כללית "סיעודי מושלם פלוס", דקלה אינה משלמת למבוטחים, המצויים במצב סיעודי, תגמולי ביטוח עבור הימים בהם היו מאושפזים בבית חולים כללי או שיקומי וכי ימים אלו אינם נכללים במספר הימים לחישוב תקופת ההמתנה הקבועה בפוליסה. זאת, בניגוד להוראות הממונה ולהוראות הדין.
הנזק הכולל הנטען לכלל חברי הקבוצה אותה ביקשה התובעת לייצג, הסתכם להערכת התובעת, לסכום של כ-35 מיליון שקלים. בית המשפט העביר את הבקשה לקבלת עמדת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ביחס למחלוקות נשוא הבקשה לאישור התובענה כייצוגית.
בחודש ינואר 2016 הבהירה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון כי אין בהגדרת מקרה הביטוח בפוליסה משום הפרה של הוראות הרשות וכי הפוליסה מושא הבקשה אושרה באופן פרטני על ידי רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון.
בית המשפט דחה בדצמבר 2018 את הבקשה לאשר את התביעה כייצוגית בטענה כי אי תשלום תגמולי הביטוח בגין תקופת האשפוז עומדת בניגוד להוראות הממונה, אך אישר את ניהולה כתובענה ייצוגית בעילה של הפרת חוזר ביטוח שעניינו גילוי נאות למבוטח בעת ההצטרפות לפוליסות לביטוח בריאות.
הקבוצה שבשמה נוהלה התובענה הייצוגית הייתה כל מבוטחי דקלה, אשר רכשו פוליסת ביטוח סיעודי לאחר ה-1 באוקטובר 2001, אשר קמה להם זכות תביעה לתגמולי ביטוח בתקופה שבין 29 במאי 2011 ועד ל-29 במאי 2014 ואשר בטופס הגילוי הנאות שצורף לפוליסה שרכשו אין ציון/הפניה לסעיף הקובע כי מועד קרות מקרה הביטוח הוא המועד שבו נכנס המבוטח לראשונה למצב מזכה, או המועד שבו שוחרר המבוטח מאשפוז בבית חולים כללי או שיקומי, לפי המאוחר מבניהם.
דקלה הגישה בחודש מאי 2019 לבית המשפט העליון בקשת רשות ערעור על ההחלטה. בחודש יוני 2019 הוגש על ידי המבקשת בבקשת האישור, ערעור לבית המשפט העליון על החלטתו של בית המשפט המחוזי שלא לאשר את ניהול התביעה כייצוגית בעילת תביעה לפיה אי תשלום תגמולי הביטוח בגין תקופת האשפוז עומד בניגוד להוראות הממונה וכן על כך שלא הכריע, לטענת המבקשת, בעילת תביעה נטענת נוספת של הפרת חוזה.
בדיון, אשר התקיים בבית המשפט העליון ב-10 במאי 2021, נדחו בקשת רשות הערעור והערעור, לאחר שהצדדים קיבלו את המלצת בית המשפט למשיכתם, תוך שמירת מלוא טענותיהם. בינואר 2022 הודיעו הצדדים לבית המשפט על הסכמתם לפנות להליך גישור, אולם הליך הגישור שהתנהל בין הצדדים לא צלח והדיון בתובענה שב להתנהל בבית המשפט.
הצדדים הגישו ב-26 ביוני 2024 לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור הסכם פשרה, במסגרתו הוסכם כי לחברי הקבוצה הזכאים, כהגדרתם בהסכם הפשרה, ישולם סעד כספי של השלמת תגמולי ביטוח בהתאם למפורט בהסכם הפשרה.
בית המשפט נתן כאמור תוקף של פסק דין להסכם הפשרה בכפוף לתיקונים של בית המשפט. בין היתר אישר בית המשפט את הסכמת הצדדים כי לחברי הקבוצה הזכאים כהגדרתם בהסכם הפשרה, ישולם סעד כספי של השלמת תגמולי ביטוח בהתאם למפורט בהסכם הפשרה, בשינויים המפורטים בפסק הדין.
הראל מסרה בדיווח לבורסה כי היא לומדת את פסק הדין.
כתבות נוספות
המסע לחירות: הדרך שבה הובילה סוכנת ביטוח מבוטחת חולה בפוסט-קורונה לזכויות שמגיעות לה
הראל משיקה שירות חדש בפוליסת נסיעות לחו"ל
דיון סרק נוסף בוועדת הכלכלה
ביטוחי הבריאות והסיעוד בצל רפורמות, מלחמה וחוסר יציבות
הראל תפצה מבוטחים של שירביט שמידע שלהם דלף באירוע הסייבר ב-2020
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת