החלת חובת דיווח התשלומים הפנסיוניים גם על מעסיק של עובד אחד
החל מה-1 בפברואר 2025, חובת הדיווח המקוון על תשלומים פנסיוניים הורחבה לכלל המעסיקים בישראל, כולל אלה המעסיקים עובד אחד בלבד. זהו השלב האחרון ברפורמה שהוחלה בהדרגה על מעסיקים לפי מספר העובדים, כאשר השלב הקודם חל ב-19 בפברואר 2023 על מעסיקים של 3-9 עובדים.
על פי ההנחיות החדשות, כל מעסיק, ללא קשר לגודלו, יידרש לדווח באמצעות קובץ נתונים ממוכן ובמבנה אחיד שנקבע על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. הדיווח צריך לכלול פרטי ההפקדה, פרטי העובדים, והפסקת תשלומים (אם רלוונטי) במועד העברת התשלומים בפועל. מטרת הרפורמה היא להסדיר את אופן הדיווח לגופים המוסדיים על ההפקדות הפנסיוניות של העובדים ולהגביר את השקיפות והיעילות בתהליך. חשוב לציין כי אי-עמידה בחובת הדיווח עלולה לגרור קנסות כספיים למעסיקים.
שיחה עם ירון כהן, בעלים של קבוצת קלריטי המשמש גם כמנכ"ל הקבוצה. כהן הינו יזם בתחום האינשורטק והפינטק ופעיל בשוק זה מעל 30 שנה.
במה שונה הפעימה הזאת מהפעימות בעבר?
"היות שמדובר על אוכלוסייה של כ- 200,000 מעסיקים עם כמות עובדים קטנה למעסיק, פעימה זו מצריכה היערכות של מרבית סוכני הביטוח במשק למתן מענה עבור אוכלוסייה זו, ולא רק של סוכנויות הסדר או סוכנויות ביטוח גדולות".
כיצד הסוכנים אמורים להיערך?
"ראשית, צריך להבין שאין ברשותה של אוכלוסיית הסוכנים המדוברת מערכות תומכות על מנת לספק את המענה. עד היום, הדיווח עבור אוכלוסייה זו נעשה באמצעות קובצי אקסל ו-PDF שהועברו על ידי המעסיק ישירות לגופים הפנסיוניים השונים או באמצעות הסוכן או נציג המעסיק (לשכת שכר, יועץ מס ועוד).
"בכדי להיערך למתן השירות, נדרש פתרון טכנולוגי שיאפשר דיווח קובצי ממשק מעסיקים במבנה האחיד לכלל הגופים הפנסיוניים, קליטה של ההיזונים החוזרים מגופים אלו והצגתם למעסיק, לשם טיפול בבעיות בדיווח הפנסיוני, אם קיימות.
"פרמטר נוסף, לא פחות חשוב הוא אופן התשלום, אשר אצל מעסיקים קטנים מבוצע בצורה ידנית, העלולה לגרום לאי איתור כספים אל מול הדיווח כתוצאה מהעברת כספים לחשבונות של יצרנים לא נכונים, העברת סכומים שגויים שאינם תואמים את הדיווח ועוד".
כיצד קלריטי יכולה לסייע לסוכנים?
"קלריטי פיתחה פתרון מקיף מותאם לסוכן בכדי לתת מענה לכל הדרישות שציינתי לעיל, ואף יותר. פתרון זה מאפשר לסוכן לספק שירות ללקוחותיו ללא צורך לרכוש מערכות יקרות לשם מתן שירות זה".
מה קורה אם הסוכן רוצה להיות סוכן מתפעל, קרי גם סוכן משווק וגם לספק שירותי תפעול פנסיוני למעסיק? הרי במקרה זה הוא נדרש לדווח ממשקי דמי סליקה לגופים הפנסיוניים הרלוונטיים.
"גם כאן קלריטי נותנת מענה מלא הכולל חישוב ודיווח דמי סליקה, קליטת משובי דמי סליקה ושיקופם למעסיק. פתרון זה משמעותי מאוד, במיוחד לאור העובדה שכיום לא ניתן להעביר ממשקי דמי סליקה באמצעות המסלקה הפנסיונית".
ומה לגבי הפקת חשבוניות למעסיק בגין מתן שירותים אלו?
"לקלריטי מודול נוסף במערכת, אשר מאפשר לחשב ולהפיק חשבוניות דיגיטליות בשילוב לוגו/פרטי הסוכן למעסיקיו, בהתאם לתבניות גבייה מגוונות שמפעיל הסוכן כגון: דמי סליקה בלבד, שיווק בתוספת סכום קבוע, עלות קבועה פר עובד ועוד".
כל הנושא חדש לרוב הסוכנים אשר לא טיפלו בו בעבר. למה להם להיכנס לזה?
"קיימת חשיבות רבה לספק את השירות הזה למעסיק, בכדי לשמר את הנוכחות של הסוכן אצל המעסיק והקשר הישיר עימו, ובנוסף לתת מענה מקצועי בזמן אמת לתקלות בהפקדות. חשוב לזכור שאם הכספים לא נקלטים בצד היצרנים, עמלת הסוכן אינה מתקבלת".
וכיצד הסוכן יכול לקבל הכשרה רלוונטית?
"במכללת קלריטי אנו מספקים קורסים מקצועיים והכשרות עובדים למקצועות התפעול הפנסיוני, כך שגם במקרה שעובדי הסוכן אינם יודעים כיצד להתחיל – אנחנו פה בשבילם".
ואם למרות כל היתרונות שצוינו הסוכן לא מעוניין לספק את השירות אבל חושש לאבד את המעסיק, מה הוא יכול לעשות?
"קלריטי משמשת גורם מתפעל בשוק הפנסיוני מזה שנים רבות. היא מספקת שירות זה ישירות למעסיקים ועובדת בשיתוף פעולה עם מאות סוכנים. קלריטי מעניקה לסוכן את הכוח לפעול כמנהל הסדר שכן, הסוכן הינו המשווק וקלריטי הגורם מתפעל. קלריטי שומרת על הסוכן ועוזרת לו להגדיל את פעילותו אצל המעסיק.
"אם הסוכן לא מעוניין בפתרון זה, הוא עדיין יכול להציע למעסיק עד שלושה עובדים, לדווח על התשלומים הפנסיוניים בגין עובדיו ללא עלות, באמצעות מודול ייעודי לכך באתר קלריטי. קלריטי מאפשרת רישום מהיר קל וחד פעמי של המעסיק ודיווח מיידי של התשלומים הפנסיוניים בגין עובדיו על בסיס חודשי".
האם השירותים השונים שקלריטי נותנת יכולים לשמש גם מתפעלים פנסיוניים עצמאיים, לשכות שכר ו/או יועצי מס?
"כמובן, כל השירותים שתוארו לעיל משמשים כבר היום מאות מתפעלים פנסיוניים, לשכות שכר ויועצי מס".
קלריטי – פתרון מתקדם לדיווח, סליקה וניהול פנסיוני
קבוצת קלריטי מספקת פתרון SaaS לדיווח וסליקה פנסיונית ולניהול כל הפעולות בארגון הקשורות למחזור חייו של העובד בארגון, כולל ההסדר הפנסיוני שלו – החל מטופס 101, דרך הסכם העסקה וערכת הקליטה לעבודה, שינויים בתנאי העסקה, וכלה בעזיבתו של העובד והפקת טופס 161.
בנוסף, קלריטי משמשת גורם מתפעל בשוק הפנסיוני, ואלפי לקוחות נהנים משירותיה.
קלריטי נבחרה על ידי קבוצות הביטוח והפנסיה הגדולות בישראל כפורטל הדיווח והסליקה הפנסיונית עבור לקוחותיהם – קבוצת מנורה מבטחים, קבוצת הראל, קבוצת מגדל, בית ההשקעות מיטב, בית ההשקעות אלטשולר שחם והכשרה חברה לביטוח. מערכת קלריטי משרתת כיום עשרות אלפי מעסיקים במשק.
ליצירת קשר – לחצו כאן
כתבות נוספות
קרנות הפנסיה המקיפות התקבצו בפברואר משני עברי קו האפס
תשואות ביטוחי המנהלים הציגו בפברואר מגמה מעורבת
הפינה המקצועית: תיקון סיווג כספים
בלעדי – סוכני הביטוח זועמים על מיטב בשל בטחונות "הזויים" שהיא דורשת מסוכנים שמקבלים ממנה מקדמות
הסתיימה העברת הקופות המסלוליות של סלייס לניהולה של הפניקס
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת