"האתגר של הגשמת התפקיד החברתי של תעשיית הביטוח הוא אתגר עולמי"
שאלת הריכוזיות של הגופים המוסדיים בישראל ראויה לדיון מעמיק", ציין עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בנאומו בערב הגאלה של ועידת עדיף ה-24 שהתקיים אמש (ב') בלאגו, ראשון לציון.
לדברי גל, השאלה לגבי הגודל של הגופים המוסדיים וההשפעה שלהם על המשק היא שאלה לגיטימית. הוא הזכיר כי הגופים המוסדיים כפי שהם כים נולדו לפני עשרים שנה ברפורמת בכר. "אבל הגופים המוסדיים הם חלק ממערכת פיננסית שלמה שכוללת הפצה, בנקים, חיסכון לטווח קצר, שוק הון ולפני הכל תועלת של הצרכנים. לא ניתן לקחת נישה אחת ממערכת שלמה ולצפות שדיון בה יפתור בעיה כלשהי", ציין הממונה והוסיף כי לא ניתן לקחת נישה אחת ממערכת שלמה ולצפות שדיון בה יפתור בעיה כלשהי. "ועדת בכר דנה במכלול היחסים בין השחקנים במערכת ורק בזכות זה הגיעה לתוצאות טובות".
גל התייחס לפעילות של הגוף בראשו הוא עומד: "מעורבות הגופים המוסדיים בשוק ההון, ממשל תאגידי, ניהול השקעות איכותי וניגודי עניינים מטופלים על ידי הרשות ואנחנו נערכים להשלים צעדים נוספים שהתחלנו בהם בשנים האחרונות כדי להתמודד עם ההתפתחויות שחלו בשוק. צריך לזכור, שהגופים המוסדיים הם ספקי הון חשובים למשק ולצמיחה והם צריכים להישאר כאלה. המבחן המרכזי היה וימשיך להיות טובת הצרכן, שיקבל מוצרים פיננסיים איכותיים ובעלות הוגנת".
לדברי גל, מדובר על תפקיד חשוב – קודם כל כלכלי שמכניס ודאות, שמאפשר צמיחה ופיתוח עסקי ואישי. אבל גם תפקיד חברתי של גיוון, הכללה ושיווין. "בלי ביטוח זמין ובר השגה גורמים פרטיים ועסקיים לא יוכלו לקחת סיכונים כדי להתפתח ולהתקדם", העיר גל בקשר לכך, אבל לדבריו, למרות התפקיד החשוב והמרכזי, יש לשאול תמיד מהי נקודת האיזן הרצויה. "נכון, אי אפשר רק לקבל את ההחלטות הקלות והפופולריות לאורך זמן כי בסוף נצטרך לשלם את החשבון. ומצד שני, לא נוכל להסתכל על הדברים רק דרך שורת הרווח, כי אז לענף הביטוח לא תהיה זכות קיום".
התפקיד החברתי של הביטוח
לכן, לדבריו, אחת מהשאלות המרכזיות בשנים הקרובות, היא כיצד מוודאים שעולם הביטוח ממלא את תפקידו החברתי. "זאת שאלה של מיקוד הרגולציה, איזון בין שיקולים, אמון הציבור במערכת והמשך שמירה על סטנדרטים בינלאומיים. ומעל כל אלה, החלטות צריכות להתקבל בצורה מקצועית ועניינית", הסביר הממונה על שוק ההון.
האתגר של הגשמת התפקיד החברתי של תעשיית הביטוח הוא אתגר עולמי, אמר גל והסביר: "בהרבה מקומות בעולם, שינויי אקלים מביאים לכך שיש קושי אמיתי לרכוש ביטוח. במדינת קליפורניה באזורים נרחבים אי אפשר להשיג ביטוח לסיכוני שריפה. באזורים רבים באירופה ובצפון אמריקה אי אפשר להשיג כיסוי לסיכוני הצפות. וכמובן יש ירידה בהיצע של מוצרים ארוכי טווח כמו סיעוד וקצבאות. מוצרים שרק לפני כמה עשורים תעשיית הביטוח התבססה עליהם.
"גם בישראל האתגר הזה הוא ממשי. סוגיית הביטוח הסיעודי היא דוגמה בולטת, אבל גם בתחומים אחרים כמו ביטוחי חבויות, רשויות מקומיות וביטוחי רכב האתגר הוא גדול. בחלק מהמקרים האתגר הוא ביטוחי, אבל בחלק מהמקרים יש כשלים אחרים, חיצוניים, שפוגעים בזמינות הביטוח ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים כדי לנסות לפתור את הכשלים האלה".
לדברי גל סוגיית הביטוח הסיעודי היא בעלת חשיבות חברתית-כלכלית עצומה והתחום נמצא במשבר כבר כמה שנים. אחד הגורמים לכך, הסביר הממונה, הוא השפעות חיצוניות ומבורכות: התארכות תוחלת החיים, התקדמות טכנולוגית ושיעור חדירה גבוה ביחס לעולם. "אבל חלק מהגורמים למשבר הם גם תוצר של מדיניות. במשך שנים חשבנו שמדובר בתחום פשוט ואפשר לצפות רק להקלות והרחבת הזכאות. הציפיה הזו היא טבעית, הצורך הוא של האנשים הקרובים אלינו ביותר, בשעתם הקשה ביותר. האנשים האלה שילמו כל החיים וציפו לכיסוי בעת הצורך".
"מצד שני", ציין, "עכשיו מישהו צריך לשלם את החשבון והחשבון הזה הוא גדול. כל הפעולות שאנחנו עושים לייצוב הביטוח הסיעודי בקופות החולים הן פעולות קשות וכואבות, אבל אנחנו עושים אותן בלית ברירה, ומתוך אחריות לאומית. היום אפשר לקבוע שהמודל הקיים לביטוח סיעודי בקופות החולים אינו בר קיימא ואנחנו צריכים לחתור למבנה חדש שייתן לאוכלוסייה ודאות, שקיפות וביטחון, תוך התייחסות מקצועית ושקולה לסוגיית המימון".
גל הוסיף כי עליית מחירי ביטוחי הרכב המשמעותית בשנים האחרונות מאתגרת את היכולת של ענף הביטוח למלא תפקידו החברתי. "מחירי רכב שהם כל כך גבוהים, שהם לפעמים שיקול מרכזי, אולי אפילו עיקרי של אדם באחזקת רכב, הוא מצב שלא ניתן לקבל אותו. מחירי הביטוח נוגעים לכמעט כל משק בית בישראל וחובתנו לטפל במגמה הזו, כחלק מהמאבק ביוקר המחיה". זאת, לדבריו, יש לעשות תוך שיח עם השחקנים בענף לקביעת הסדרים מאוזנים והוגנים.
"אבל השיקול הראשון והמוביל", הדגיש גל, תמיד יהיה טובת המבוטחים ושמירה על מחירים תחרותיים. גם בתחום הזה, הרשות עוקבת מקרוב אחרי הנתונים בשוק. אם נזהה שהפרמיות שנגבות לא משקפות בצורה נכונה את הסיכון, אנחנו לא נהסס לפעול".
הגשמת התפקיד החברתי של הביטוח
"הגשמת התפקיד החברתי של ביטוח תלוי במידה רבה גם באופן שמוצרי הביטוח משווקים למבוטחים ולחוסכים. שיווק מוצרי ביטוח וחיסכון דורש מיומנות ורמה מקצועית גבוהה. אלו מוצרים מורכבים ולא כל צרכן מבין אותם לעומק" אמר גל וציין כי "המדיניות של הרשות בשני העשורים האחרונים יצרה מנגנוני הגנה טובים על הצרכנים. מוצרים אחידים, סטנדרטיזציה במסלולים, קרנות ברירת מחדל, טיוב נתונים, עקוב אחרי, חוזר דמי ניהול, הוראות לגבי שירות ויישוב תביעות הם רק דוגמאות למערך הרחב של הגנה על המבוטחים והחוסכים".
הוא הוסיף כי לצד זה, הרשות קידמה גם מנגנונים של פתיחת המידע בשוק והנגשה של כלים להשוואה בין גופים ומוצרים. "כיום, כמעט בכל העולם המערבי מפקחים בוחנים את הדרך הנכונה להנגיש את המידע לצרכנים הפיננסיים. כל פתיחה כזו של המידע צריכה להיעשות בזהירות ובאחריות. מדובר במוצרים מורכבים, עם שיקולים ארוכי טווח, החרגות והרחבות. יש סיכון גדול בקבלת החלטות לגבי מוצרים ביטוחיים ופנסיוניים על בסיס כמה שדות בודדים. בדיוק מהסיבה הזאת הרשות השקיעה משאבים אדירים, וממשיכה להשקיע בבניית תשתית העברת מידע תקנית. זוהי משימה מתמשכת שדורשת הרבה מחשבה".
שימוש לא רצוי במידע והונאות
בנוגע להנגשה של מידע פיננסי, אמר גל כי הרשות צריכה תמיד לשקול גם את האיזון העדין שבין התועלת לחוסך לבין היכולת של גורמים שונים לעשות שימוש לא רצוי במידע. "במקרים מסוימים, יותר מדי מידע, או מסגרת הנגשה לא נכונה, יכולה להוות כר פורה להונאות ולהטעיה של הציבור. כך גם עם המהפכה הטכנולוגית, הזמינות של המידע וכניסת הבינה המלאכותית לחיינו ביותר ויותר תחומים. לצערי, בשנים האחרונות יש התגברות של תופעת הונאות והטעית חוסכים. המחיר החברתי של התופעה הוא כבד, ואנחנו נדרשים לעצב מסגרת שתקדם את התחרות, אבל שגם תמנע ניצול שלה לרעה".
כתבות נוספות
הפניקס מרחיבה את תמיכתה בתוכנית "ניצנים" במגזר הדרוזי
כ-100 סוכני ביטוח השתתפו במפגש של "Clal Academy" שעסק בכיסוי טיפולים מחליפי ניתוח
ערן צ’רנינסקי עוזב את כלל ביטוח
אגף השיקום במשרד הביטחון יממן את הלימודים של נכי צה"ל בקורס חתמים של המכללה לביטוח ופיננסים
קבוצת מטאור ונטו שכר במיזם משותף: נטו פנסיה
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת