הארכה אחרונה: תאגידים בנקאיים יוכלו להעניק ללקוחות קיימים ייעוץ פנסיוני בדיגיטל או בטלפון עד ל-20 בינואר 2022
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לא תנקוט צעדי אכיפה נגד תאגידים בנקאיים אשר יעניקו ייעוץ פנסיוני באמצעי דיגיטלי או באמצעות הטלפון, ללקוחות קיימים בתחום הייעוץ הפנסיוני, עד ל-20 בינואר 2022, זאת לנוכח חובות האמון והזהירות המוטלות על הבנקים, וכן החובה להעניק ייעוץ פנסיוני מתמשך על ידי הבנקים ללקוחות הקיימים, בהתאם להוראות חוק הייעוץ הפנסיוני. בהודעה של הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, נאמר כי אין בכוונת הרשות להאריך עמדה זו פעם נוספת, למעט אם יהיו נסיבות חריגות שיצדיקו זאת, כגון פגיעה אפשרית בלקוחות כתוצאה מחזרת הגבלות משמעותיות על מפגשים פיזיים.
ב-2 בדצמבר 2020 פרסמה רשות שוק ההון עמדת אי אכיפה בנושא ייעוץ פנסיוני על ידי תאגיד בנקאי שלא בסניפי הבנק ללקוחות קיימים בתחום הייעוץ הפנסיוני. עמדה זו פורסמה בעקבות פניות של תאגידים בנקאיים בבקשה לאפשר לעסוק בייעוץ פנסיוני שלא בסניפי הבנק. זאת, נוכח התפשטות נגיף הקורונה ובכלל זה הגבלות והמלצות שונות הנוגעות לתנועה במרחב הציבורי, הפוגעות ביכולות של תאגידים בנקאיים לקיים פגישות ייעוץ פרונטליות עם לקוחותיהם, נוכח הוראות חוק הייעוץ הפנסיוני, הקובע כי תאגידים בנקאיים יעניקו ייעוץ פנסיוני בסניפי הבנק, ולא יהיה באפשרותם להעניק ייעוץ פנסיוני מחוץ לכותלי הסניפים הקבועים.
במסגרת עמדת הממונה הובהר כי במענה לפניות שהגיעו לרשות, ובשים לב למצב המורכב שבו מדינת ישראל מצויה במסגרתו נפגעים לקוחות קיימים של התאגידים הבנקאיים בתחום הייעוץ הפנסיוני, הרשות לא תנקוט צעדי אכיפה נגד תאגידים בנקאיים אשר יעניקו ייעוץ פנסיוני באמצעי דיגיטלי או באמצעות הטלפון, ללקוחות קיימים בתחום הייעוץ הפנסיוני ערב ההודעה מה-2 בדצמבר 2020. זאת, בין היתר, נוכח חובות האמון והזהירות המוטלות על הבנקים, וכן החובה להעניק ייעוץ פנסיוני מתמשך על ידי הבנקים ללקוחות הקיימים, בהתאם להוראות חוק הייעוץ הפנסיוני.
ב-15 ביולי 2021 פורסה עמדת ממונה חדשה, במסגרתה הובהר כי בשל המצב המורכב שבו מדינת ישראל מצויה במסגרתו נפגעים לקוחות קיימים של התאגידים הבנקאיים בתחום הייעוץ הפנסיוני, ולאור כוונת משרד האוצר לקדם תיקון לחוק הייעוץ הפנסיוני במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, הרשות לא תנקוט צעדי אכיפה נגד תאגידים בנקאיים אשר יעניקו ייעוץ פנסיוני באמצעי דיגיטלי או באמצעות הטלפון, ללקוחות קיימים בתחום הייעוץ הפנסיוני ערב הודעה זו. בהתאם, הוארך תוקף העמדה לשלושה חודשים מיום פרסומה, ונאמר כי לאחר מכן ייבחן הצורך בהארכתה בהתאם קידום תיקון חקיקה שיסדיר את הנושא במסגרת חוק ההסדרים.
בעמדת האי אכיפה שפורסמה בשבוע שעבר, נכתב כי על אף שבחודשים האחרונים הוסרו מרבית הגבלות והמלצות שונות הנוגעות לתנועה במרחב הציבורי, גם כיום ישנן הגבלות מסוימות המוטלות על תנועה במרחב הציבורי והמלצות לגבי אוכלוסייה מבוגרת ואנשים בסיכון לפיהן עליהם לצמצם מגעים חברתיים במידת האפשר.
בנוסף, למרות שתיקון חקיקה בנושא לא נכלל במסגרת חוק ההסדרים, בכוונת הרשות לפעול לקידום תיקון חקיקה בנושא בהתאם לתזכיר חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), שפורסם ב-9 ביולי 2020. בתזכיר החוק שהוצא מחוק ההסדרים הנוכחי נכתב: "יתאפשר לתאגיד בנקאי או למי שעוסק בשמו בייעוץ פנסיוני, להעניק ייעוץ פנסיוני באמצעות טלפון או באמצעות אמצעי דיגיטלי – לרבות יישומון".
כעת, הודיעה הרשות על הארכה נוספת, אולם כזו שמסתמנת להיות אחרונה בנושא. אולן ברקע כוונת הרשות לשנות את המצב.
כתבות נוספות
תבוטל חובת מעבר להמשכיות במקרה שאין מבטחת חדשה בסיום ההתקשרות עם קופת חולים
הבנקים יחויבו להודיע ללקוחות על יתרת זכות בעו"ש של מעל 15 אלף שקלים – ולהבהיר שניתן לבחון חלופות השקעה
התשואה הממוצעת של קופות הגמל הכלליות בנובמבר: 2.1%
"תפקידו של הסוכן הפנסיוני עבר מהפכה"
רשות ניירות ערך מבהירה: התקשרות בין נותן שירות מידע פיננסי לבין סוכן ביטוח למתן מידע על לקוח מנוגדת לחוק
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת