האם יש לרשות שוק ההון אינטרס לפגוע בעמיתי קרנות הפנסיה לטובת החברות המנהלות?
הרקע למה שמתחולל בימים אלו
ביום ה-6 במרץ 2017 נקבעה רפורמה בקרנות הפנסיה החדשות. רפורמה זו מנעה, מחד גיסא, את כוונתה של רשות שוק ההון להפחית את הפנסיה בעשרות אחוזים, ושיפרה, מאידך גיסא, את הפנסיה של הציבור.
הרפורמה קבעה כי מקבלי הקצבאות יזכו להבטחת תשואה בשיעור של 60%, בעוד שהחוסכים יזכו להבטחת תשואה בשיעור הנמוך מ-30%, כך שסך שיעור הבטחת התשואה לקרן ימשיך לעמוד על 30%, ללא שינוי. להלן דוגמה, לצורך המחשת האמור:
• נניח ובקרן הפנסיה 100 מיליון שקלים, מתוכם 8 מיליון שקלים (8% מנכסי הקרן) משויכים למקבלי הקצבאות ויתר הנכסים (92 מיליון שקלים) משויכים לחשבונות החוסכים בקרן.
• היות וכך, הקרן זכאית להבטחת תשואה בגין 30 מיליון שקלים (30% מנכסיה).
• היות ומקבלי הקצבאות זכאים להבטחת תשואה בגין 4.8 מיליון שקלים (60% מתוך 8 מיליון שקלים), זכאים החוסכים להבטחת תשואה בגין 25.2 מיליון שקלים (30 מיליון שקלים לה זכאית הקרן, בקיזוז 4.8 מיליון שקלים שהוקצו למקבלי הקצבאות), המהווים 27.4% מתוך הצבירה שלהם.
החתום על המאמר היה מי שיזם רפורמה זו ואף היה הגורם שהביא למימושה בפועל. היות וכך, אבקש להפריך את אחת הסברות השגויות ביחס לרפורמה: מטרתה אינה לדאוג לפנסיונרים על חשבון הצעירים. הרפורמה מטיבה עם כל עמיתי הקרנות, ובכלל זה עם הצעירים שבהם. הרפורמה מכוונת למנגנון האקטוארי של קרנות הפנסיה, והישענותו על "הריבית התחשיבית". מפאת קוצר היריעה, אסביר את המונח והשפעתו על הקרן בקצרה:
• הריבית התחשיבית בקרן הפנסיה היא הריבית על פיה מחושבות קצבת הזקנה ועלות קצבאות הנכות והשאירים.
• ככל שהריבית התחשיבית גבוהה יותר, כך יגדלו קצבאות הזקנה (מקדם ההמרה לקצבה יפחת), ויפחתו עלויות הביטוח בקרן (וייוותר כסף רב יותר לחיסכון), ומכאן שכל עמיתי הקרן (ובכללם גם החוסכים הצעירים) ירוויחו מכך.
• דא עקא, היות וקביעת ריבית תחשיבית גבוהה בהסתמך על שוק ההון תביא לכך שכל הקצבאות (זקנה, נכות ושארים) תהנה תנודתיות, הדרך היחידה ליצור ריבית תחשיבית גבוהה, מחד גיסא, וקצבאות יציבות, מאידך גיסא, היא באמצעות הבטחת תשואה.
• מכאן, מטרתה של הרפורמה הייתה להגדיל את הריבית התחשיבית באופן יציב וודאי. זהו לב ליבה.
במועד בו פורסמה הרפורמה (לפני קרוב ל-8 שנים), העריכה רשות שוק ההון כי שיעור מקבלי הקצבאות יגדל באופן מהיר ודרמטי, וכתוצאה מכך יפחת שיעור הבטחת התשואה של החוסכים, בהתאמה. היות וכך, קבעה הרשות שהחל מינואר 2025, גם הבטחת התשואה לחוסכים תתחלק באופן שאינו שווה:
• חוסכים שגילם 50 ומעלה יקבלו הבטחת תשואה בשיעור של 30%.
• חוסכים שגילם נמוך מ-50 יקבלו הבטחת תשואה בשיעור נמוך יותר.
מובהר כי שינוי זה, שתוכנן לינואר 2025, נקבע כבר במרץ 2017, ומכאן שלרשותן של החברות המנהלות של קרנות הפנסיה עמדו קרוב ל-8 שנים להיערך לו.
מאז קרו שני דברים:
• הראשון: הערכתה של רשות שוק ההון, כי שיעור מקבלי הקצבאות יגדל באופן מהיר ודרמטי, לא התממשה בפועל. שיעור מקבלי הקצבאות כמעט ולא השתנה. שיעור הבטחת התשואה לחוסכים כמעט ולא פחת, ועומד כיום בממוצע על כ-27.5%. היות וכך, השינוי שתוכנן לינואר 2025 אינו שינוי מהותי כיום (שהרי אין הבדל מהותי בין הבטחת תשואה לחוסכים בשיעור של 30% על פני 27%), לא יהיה מהותי בעתיד הנראה לעין, ואני חוזר ומזכיר כי הוא מעולם לא היווה חלק מהותי ברפורמה שנערכה.
• השני: החברות המנהלות של קרנות הפנסיה לא נערכו ליישום התקנות שנקבעו (לפני קרוב ל-8 שנים).
מה מתחולל בימים אלו
כאמור, לחברות המנהלות של קרנות הפנסיה היו כמעט 8 שנים להיערך לשינוי שנקבע לינואר 2025, אך הן לא נערכו לו. כתוצאה מכך, פרסם הממונה על רשות שוק ההון טיוטת תקנות, במסגרתה:
• השינוי שנקבע לינואר 2025 יידחה בשנה (והיות ושינוי זה אינו משמעותי בשנים הקרובות, לפחות, דחייה זו אינה בעייתית כלל ועיקר).
• החברות המנהלות יהיו פטורות מליישם את השינוי שנקבע בתקנות במלואו, ותחתיו ייקבע מודל שונה, המקל על החברות המנהלות, אך פוגע באופן אנוש בחוסכים בקרנות הפנסיה.
כלומר: הממונה על רשות שוק ההון בחר להקל על החברות המנהלות ביישום השינוי שנקבע לפני קרוב ל-8 שנים ולא בוצע על ידן, במחיר של פגיעה קשה בעמיתי קרנות הפנסיה.
מהות הפגיעה בעמיתי הקרנות:
1. הבטחת תשואה בשיעור של 30% תחול רק לגבי עמיתים החוסכים במסלול תלוי גיל והמסלול הכללי:
• כיום, רשאי כל עמית לבחור את מסלול ההשקעות ואת רמת הסיכון המועדפת עליו, מבלי שהדבר פוגע בהיקף הבטחת התשואה לה הוא זכאי. כך, לדוגמה, בן 55 רשאי לבחור במסלול מנייתי (במקום במסלול לבני 50 עד 60).
• הטענה כי עמיתים המבקשים לגדיל את רמת הסיכון ביחס לרמת הסיכון הקיימת במסלול תלוי גיל התואם את גילם, יבחרו במסלול הפוגע בהבטחת התשואה, היא טענת שווא. ככל שטענה זו עלתה מצד החברות המנהלות, הרי שמדובר בזריית חול בעיני הרשות. מיעוט העמיתים שמעוניין בהגדלת רמת הסיכון, במחיר של פגיעה בהבטחת התשואה, כבר עושה זאת כיום, ובוחר בקרן פנסיה משלימה, על פני קרן פנסיה מקיפה.
• הוראה זו תביא לנהירה של הציבור אל מסלולי ברירת המחדל, ולמעט נזק משמעותי לפנסיה ושלילת חופש בחירה – לא תהא בה כל תועלת.
2. עמית לא יהא רשאי להצטרף למסלול השקעה תלוי גיל שאינו מותאם לגילו:
• מסלולי השקעה תלויי גיל (לבני 50 ומטה, לבני 50 עד 60, לבני 60 ומעלה) משמשים לשתי מטרות: כמסלולי ברירת מחדל תלויי גיל וכמסלולי השקעות לכל דבר ועניין. חשוב לציין כי מסלולים אלו משמשים כמסלולים מרכזיים בקרנות הפנסיה, המאפשרים לחוסכים שלושה מסלולי השקעה "כלליים" ברמות סיכון שונות, ואשר אין להם תחליף הולם.
• אין כל הצדקה לכפות על עמית שבחר במסלול תלוי גיל שאינו מותאם את גילו לעבור למסלול אחר.
• אין כל הצדקה לחסום את שלושת מסלולי ההשקעות המרכזיים בקרן.
• הסיבה היחידה לשינוי מזיק זה היא לצורך יישום ההוראה הקודמת (המזיקה כשלעצמה). כלומר – לצורך יישומה של הוראה מזיקה אחת, תקבע הוראה מזיקה נוספת.
פנייתי לרשות שוק ההון ולוועדת הכספים
ב-22 בנובמבר 2024 שלחתי את התייחסותי אל הממונה על רשות ההון, ובקשתי להיפגש עמו, אך נעניתי כי הממונה לא מצא צורך בפגישה.
היות וכך, שלחתי ב-4 בדצמבר 2024 מכתב בהול אל ועדת הכספים של הכנסת, במסגרתו ביקשתי:
1. לדחות על הסף את השינויים המזיקים שמוצעים בטיוטת התקנות.
2. לדחות את יישום השינוי שתוכנן לינואר 2025 בשנתיים (בין אם יידחה ובין אם לאו – הקרנות אינן ערוכות לביצועו, ולא יהיו ערוכות לכך בעתיד הקרוב).
3. לבצע בחינה מעמיקה של השאלות המפורטות להלן:
• האם יש אמת בטענות שמעלות החברות המנהלות בדבר הקשיים ביישום השינוי שתוכנן לינואר 2025?
• האם השינוי שתוכנן לינואר 2025 הוא שינוי מהותי?
• ככל שהתשובה לשתי השאלות האמורות חיובית – האם ניתן למצוא מודל ישים שאינו פוגע בעמיתים?
4. לנצל את תקופת הדחייה בכדי להביא לשיפורים נוספים בקרנות הפנסיה. אציין בקצרה שכל השיפורים שהצעתי כבר הוצגו על ידי בעבר, חלקם אף נתמכו על ידי גורמים בכירים ברשות, והסיבה היחידה לאי יישומם בפועל היא שיקולים פוליטיים (של הרשות).
כולי תקווה ואמונה כי יימצאו חברי הכנסת אשר יתייחסו למכתב ששלחתי, יעצרו את השינוי בתקנות, וימנעו נזק מיותר לציבור.
• הכותב הינו המנכ"ל והבעלים של חברת פרישה מוקדמת (פי אם) בע"מ
כתבות נוספות
(היעדר) הכיסוי הביטוחי לשריפות בארה"ב – תפקיד הרגולטור בעידן אירועים קטסטרופליים
הדרכים להענקת ערך משמעותי ללקוחות שלכם
משפחה המשקיעה בפוליסת ביטוח חיים בינלאומית בניהול אישי – ניתוח מקרה
האם הבינה המלאכותית תחליף את שיקול דעת הדירקטורים בגופים המוסדיים?
קבלת מידע דרך המסלקה הפנסיונית בלבד
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת