ביקורת קשה של יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן על רשות שוק ההון
"שמונה חודשים דנו בוועדה עד שהגענו לאסדרה מוסכמת בתחום חלקי החילוף, המוסכים וחברות הביטוח, אבל חברות הביטוח עושות הכל כדי לתמרן את העניין ורשות שוק ההון מאשרת להן כל דבר, גם כשזה פוגע בהכנסות המוסכים… והפוליסה עצמה מתייקרת. הרשות רוצה כנראה שהמוסכים ייסגרו או יעברו כולם לבעלות חברות הביטוח".
כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן בדיון סוער במיוחד בנושא הרפורמה בנושא חברות הביטוח ומוסכי הסדר, שנכנסה לתוקף ב-1 בספטמבר. הוא הזהיר את הרשות ואת חברות הביטוח כי הוועדה תגיש הצעת חוק בנושא לאחר הפגרה כדי לאכוף את הרפורמה כפי שהוסכם, לדבריו. "ולא יעזור ללובי של חברות הביטוח או למשרד האוצר – או שתקיימו את ההסדר כפי שסיכמנו, ושמשרד התחבורה יהיה מעורב, או שזה ייכפה בחקיקה" הדגיש ביטן. בסוף הדיון, הסכים ביטן לאפשר לרשות שוק ההון 45 יום להביא פתרונות, לפני שיפנה לחקיקה.
על פי הרפורמה שהוצאה כחוזר בידי הרשות ומכונה בקרב המוסכים "הסכם הקיזוזים": "במקרים בהם מבוטח מבקש לתקן את רכבו במסגרת תביעת ביטוח במוסך שאינו בהסדר עם חברת הביטוח, והתשלום מחברת הביטוח היה בהתאם לתנאי ההסדר – המבוטח יהיה זכאי להשתתפות עצמית נמוכה יותר, בהתאם לגובה ההשתתפות העצמית הקבוע בפוליסה במקרים של תיקון במוסך הסדר.
"חברות ביטוח לא יוכלו לקזז מהתשלום המגיע למבוטח מעבר לתקרת הפחתה שתאושר מול רשות שוק ההון. תקרת ההפחתה תהיה מוגבלת לשיעור מעלות התיקון באופן אשר יאזן בין הצורך להפחית את עלות התביעות וכפועל יוצא יוזיל את מחיר הביטוח עבור כלל ציבור המבוטחים, ובה בעת יבטיח כיסוי מספק למבוטח בעת תביעה".
הרפורמה גם אסדרה את המצב שבו חברות הביטוח משלמות למוסכים על חלפים, במקרה של תיקון רכב לאחר תאונה, לפי המחירים שבהם הן עצמן קונות חלפים, שהם זולים בכ-50% בממוצע, מהמחיר שאותו דורש המוסך, בזכות ההנחות הגדולות שהן מקבלות מיבואן החלפים. בתמורה, כל המוסכים היו אמורים לקבל אפשרות להפוך למוסכי הסדר.
בפועל, טענו בעלי מוסכים בדיון, כי כשביקשו להיכנס לרשימת המוסכים בהסדר, אבל תמורת עמלה גבוהה יותר מזו שמשלמת חברת הביטוח, שנטען שהיא מגיעה לכ-10% בלבד מסכום הנטו של התיקון: "הם לא מוכנים לזה. אמרו לי – יש לנו שלוש מוסכי הסדר באזור שלך".
לפי נתוני איגוד המוסכים שהוצגו בפני הוועדה – גם היום יותר מ-90% מהתיקונים נעשים במוסכי ההסדר הוותיקים של החברות, ואילו מחירי החלפים התייקרו, ובמקביל גם מחירי הפוליסות של חברות הביטוח זינקו ב- 40% בממוצע.
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים אמר בדיון, בין היתר: "שנים אנחנו מדברים התהליך שמובילות חברות הביטוח שמשחית את ענף הרכב, ולמעשה ממוטט אותו תוך שיתוף פעולה ברור של רשות שוק ההון. העובדות מדברות בעד עצמן, האזרח רק מפסיד וחברות הביטוח מתעשרות ומחלקות דיבידנדים".
עוד נטען כי אחת מחברות הביטוח מחייבת מה-1 בספטמבר את מבוטחיה לתקן את הרכב רק במוסכים שלה. ביטן דרש מרשות שוק ההון לקנוס את החברה.
בדיון עלה גם נושא חברות התיווך, שרוכשות את החלפים ומקשרות בין חברות הביטוח למוסכים, שגם הן גוזרות קופון מהתשלום למוסך. בחלק מהחברות שותפות גם חברות ביטוח, ויו"ר הוועדה דרש מהרשות לאסור מצב זה שבו חברת ביטוח שותפה בחברה שרוכשת חלפים.
ישראל מימון, מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, טען בתגובה, כי טרם נקבע "מחיר שוק" שלא כולל את שולי הרווח הגדולים של המוסכים, לפיו השמאים אמורים להעריך את הנזק: "אתם מתעקשים שהמבוטח ישלם יותר ממחיר השוק", אמר.
נציג הרשות שמואל זקן, מנהל מחלקת ביטוחי רכוש, התקשה להביא את עמדת הרשות, כשהוסה בידי ביטן והמשתתפים האחרים בכל פעם שהחל לדבר.
בתום הדיון, הורה ביטן כאמור: "אני נותן לרשות שוק ההון 45 יום לשינוי החוזרים, אחרת אגיש הצעת חוק מטעם הוועדה".
מרשות שוק ההון נמסר בתגובה: "בשלב זה אין התייחסות".
כתבות נוספות
רשות ני"ע: בשנת 2024 נרשם גידול של פי שניים במספר העיצומים והיקפם לעומת שנים קודמות
מיזם משותף ראשון לקבוצת אלמוג והראל ביטוח ופיננסים בתחום שכירות ארוכת טווח
הפניקס משיקה כיסוי ייעודי לשיפוץ ולבניית בתים שנפגעו במלחמה
"אין לאסור על חברות ביטוח לרכוש סוכנויות, אבל יש לטפל במודל תגמול הסוכנים"
אשרא אישרה ב-2024 ליצואנים ביטוח אשראי בערבות מדינה בהיקף של כ-11.2 מיליארד שקלים
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת