בינה מלאכותית: תמיכה ולא תחליף
בהמשך למאמר הקודם של מייקרוסופט ולינקדאין על השפעת הבינה המלאכותית על העובדים והמגמה של הבאת כלי בינה מלאכותית לעבודה, להלן מחקר על השפעת כל בינה מלאכותית על המעסיקים והאם יחליפו או יסייעו לעובדים בעבודתם.
עם ההתקדמות המהירה של טכנולוגיות בינה מלאכותית, עולה החשש מצד עובדים ומעסיקים שהמכונות יחליפו את כוח האדם במגוון רחב של מקצועות. הבינה המלאכותית הגנרטיבית מהווה את אחת מהטכנולוגיות המתקדמות ביותר כיום, והיא מעוררת דיון נרחב על עתיד שוק העבודה. עם זאת, המחקר AI at Work: Why GenAI is More Likely to Support Workers Than Replace Them שנערך לאחרונה על ידי Indeed, מצביע על כך שהפחדים הללו מוגזמים, וכי הבינה המלאכותית בטווח הקרוב מיועדת בעיקר לתמוך בעובדים ולא להחליפם.
מעבדת ההשמה של Indeed העריכה את היכולת של GPT-4o, מודל שפותח על ידי OpenAI, לבצע יותר מ-2,800 מיומנויות עבודה. כל מיומנות הוערכה בשלושה תחומים עיקריים: היכולת של המודל לספק ידע תיאורטי הקשור למיומנות, היכולת לפתור בעיות באמצעות המיומנות, והיכולת שלו להעריך את החשיבות של נוכחות פיזית בשימוש במיומנות זו. שלוש ההערכות הללו נלקחו בחשבון כחלק מההערכה הסופית של הסבירות שהבינה המלאכותית תוכל להחליף אדם בביצוע מיומנויות עבודה אלה.
במסגרת המחקר, שניתח למעלה מ-2,800 מיומנויות שונות, נבחנו היכולות של מודלי הבינה המלאכותית לבצע משימות בתחומים מגוונים. התוצאות הצביעו על כך ש-68.7% מהמיומנויות נחשבות ל"מאוד לא סבירות" להחלפה על ידי בינה מלאכותית, בעוד ש-28.5% דורגו כ"סבירות להחלפה" אם הטכנולוגיה תתקדם והעסקים יאמצו שיטות עבודה חדשות. חשוב לציין שאין אף מיומנות שנחשבת ל"מאוד סבירה" להיות מוחלפת במלואה על ידי בינה מלאכותית. כ-28.5% מהמיומנויות עשויות להיות מוחלפות על ידי בינה מלאכותית בעתיד, אם עסקים ישנו את הפרקטיקות העסקיות שלהם והכלים והמודלים ישתפרו בהתאם. (באיור ניתן לראות את היחס בין פוטנציאל ההחלפה לבין המיומנויות הנדרשות לכך).
מה הבינה המלאכותית עושה טוב יותר?
1. העברת ידע תיאורטי
הבינה המלאכותית מצטיינת במתן ידע תיאורטי ומקצועי בכל תחום המיומנויות. בכל הקשור למתן ייעוץ, ניתוח נתונים או תכנון אסטרטגי, לבינה המלאכותית יש יכולת לתרום רבות בייעול העבודה ובקיצור הזנת המידע. מקצועות הדורשים יכולות עיבוד מידע רבות ואינטלקטואליות, דוגמת יועצים, מהנדסי תוכנה ומנהלי פרויקטים, יכולים להפיק תועלת רבה ממודלים אלו.
2. תמיכה במקצועות משרדיים
עובדים במקצועות משרדיים, כמו אדמיניסטרציה, מזכירות, ניהול זוטר ותכנות, יכולים להיעזר בבינה מלאכותית לצורך ביצוע משימות שגרתיות, סיוע בפתרון בעיות פשוטות, ואפילו לייעל את תהליכי קבלת ההחלטות והעבודה. כך למשל, ניתן לייעל תהליכי ניהול לקוחות והאינטראקציה אתם ותיעוד נתונים באמצעות הבינה המלאכותית.
מגבלות השימוש בבינה מלאכותית בעבודה
1. משימות הדורשות כישורים פיזיים בנוסף למיומנויות אחרות
במקצועות בהם יש צורך בעבודת ידיים או במיומנויות פיזיות, כמו תחומי התעופה, בישול, או רפואת שדה, הבינה המלאכותית מוגבלת. המשימות האלה דורשות מיומנויות שלא ניתן להמיר במלואן לביצוע אוטומטי, אבל הן יכולות לסייע בידע ובתיעוד.
2. תחומים הדורשים נוכחות אנושית
גם במקצועות כמו סיעוד או עבודה סוציאלית, בהם יש חשיבות רבה לאינטראקציה אנושית, בינה מלאכותית תוכל לתרום בעיקר בעבודות מונוטוניות כמו תיעוד מידע רפואי, ולא בביצוע המשימות המרכזיות של המקצוע. הבינה תסייע במידע הרב, בתיעוד ובקבלת מענה מהיר לשאלות על הפציינט.
איך נכון להטמיע את הבינה המלאכותית בעבודה?
בעוד שהחשש מהחלפת עובדים על ידי מכונות ממשיך לעלות בשיח הציבורי, הממצאים מהמחקר מדגישים שהבינה המלאכותית הגנרטיבית מיועדת בעיקר לשמש ככלי תמיכה ולא כתחליף מלא לעובדים אנושיים. כיום, הבינה המלאכותית מסוגלת להקל על עובדים בביצוע משימות שגרתיות, להרחיב את יכולותיהם ולהשאיר להם יותר זמן לעסוק במטלות שדורשות כישורים מורכבים. לכן על העסקים למפות את התפקידים והכישורים של העובדים ולנסות להתאים את הכלים והיכולות הנדרשות לסייע להם באמצעות בינה מלאכותית במקום לנסות להחליף אותם בכלים אלו.
העתיד יכלול, ככל הנראה, שיתוף פעולה הדוק בין האדם למכונה. תהליכים כמו אוטומציה של משימות חוזרות או יצירת כלים תומכי החלטות ימשיכו להתפתח, אך השילוב בין טכנולוגיה לכישורים אנושיים יישאר הכרחי כמעט בכל תפקיד לפי המחקר.
לסיכום, אנו רואים כי הפחד מהחלפת עובדים על ידי בינה מלאכותית נראה מוקדם מדי נכון לעכשיו, והטכנולוגיה משמשת ככלי עזר שמייעל תהליכים קיימים ומקל על עובדים, במיוחד במקצועות שדורשים ידע תיאורטי ופחות עבודה פיזית. ככל שהכלים ימשיכו להתפתח, היא צפויה להפוך לחלק בלתי נפרד משוק העבודה, אך לא כתחליף לאדם אלא ככוח תומך שמעצים את היכולות האנושיות, במיוחד בביטוח אשר משלב בצורה ייחודית את החשיבות של האינטראקציה האנושית למול הלקוח, לבין הכלים המתקדמים שמייעלים ומסייעים לסוכן.
• הכותב מומחה לטרנספורמציה דיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית ומנהל עדיף TECH
כתבות נוספות
כיצד בינה מלאכותית יכולה להוביל את סוכני הביטוח (SMB) לעידן החדש
2025: עידן הבינה המלאכותית והשפעתה על העולם העסקי והביטוח
בינה מלאכותית בענף הביטוח: ההזדמנויות, האתגרים, וההשפעות על מעסיקים
השפעת הבינה המלאכותית על מקום העבודה: תמונת מצב, אתגרים והזדמנויות
חדשנות או הכחדה: איך סוכנויות ביטוח קטנות יכולות להוביל את המהפכה הדיגיטלית
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת