בינה מלאכותית כרכיב לשיפור רווחת העובד


המהפכה הדיגיטלית והתפתחות הבינה המלאכותית (AI) משנות את הדרך שבה אנו עובדים, מתקשרים ומנהלים את זמננו. במרבית הדיונים על השפעות הבינה המלאכותית בעולם העבודה, מתמקדים בשיפור היעילות, האוטומציה והפחתת עלויות. אולם, פן חשוב שלא מקבל תשומת לב מספקת הוא כיצד הבינה המלאכותית יכולה לשמש לשיפור רווחת העובד (Well-being) או חיזוק הקשר של המנהלים עם העובד והלקוחות של הארגון.
כמנהלים בכירים, השאלה היא לא רק כיצד להגדיל את הפרודוקטיביות, אלא כיצד ליצור סביבת עבודה שתאפשר לעובדים להרגיש מסופקים, בריאים ומעורבים יותר, מה שיוביל לתפוקה גבוהה יותר ולנאמנות ארגונית. מאמר זה יבחן כיצד AI יכולה לסייע בשיפור איכות חיי העובדים, ליצור איזון טוב יותר בין עבודה לחיים פרטיים ולתרום להצלחתם המקצועית והאישית.
אוטומציה של משימות רוטיניות והשפעתה על רווחת העובד
אחד היתרונות המרכזיים של הבינה המלאכותית הוא היכולת שלה להפחית עומס ממשימות חזרתיות ושוחקות. משימות כגון ניתוח נתונים, ניהול תורים, מענה לשאלות לקוחות ותיעוד ודוחות יכולים להתבצע על ידי AI וכך לאפשר לעובדים להתמקד בעבודה אסטרטגית ויותר מספקת אשר תשפיע על הביצועים שלהם לטווח ארוך.
יתרונות:
• הפחתת לחץ ושחיקה. צמצום הזמן המושקע בעבודה אדמיניסטרטיבית או חזרתית השוחקת את העובדים ומביאה לחוסר יעילות, תאפשר לעובדים להפחית עומסים מנטליים ולשפר את בריאותם הנפשית.
• העצמת היצירתיות והמעורבות. כאשר עובדים אינם טרודים במשימות טכניות ובעבודה שוחקת, הם פנויים לפעילות פרודוקטיבית וחדשה שניתן גם אותה לייצר בעזרת AI ובכך למצוא פתרון לבעיות אחרות וליצירת חדשנות בארגון.
• ניתוח דפוסי עבודה. IBM עושה שימוש בפלטפורמות AI מתקדמות המנתחות דפוסי עבודה ומעניקות לעובדים המלצות לשיפור היעילות האישית. מחקר פנימי של IBM הראה שיפור של 20% בפרודוקטיביות העובדים, לצד עלייה של 15% בשביעות רצונם מהעבודה.
• ניהול תהליכי עבודה. Salesforce משלבת כלי AI לניהול תהליכי עבודה יומיומיים. הדבר מאפשר לצוותים למקד את זמנם באינטראקציות איכותיות עם לקוחות, מה שהעלה את רמות שביעות הרצון של הלקוחות ב-30% והגביר את המחויבות של העובדים לתפקידם.
איזון בין עבודה לחיים פרטיים
בינה מלאכותית יכולה לשמש גם ככלי לניהול טוב יותר של זמן העובד. שימוש בכלים מבוססי AI מאפשרים לייעל לוחות זמנים, להקטין זמני פגישות בלתי יעילות ולתעדף משימות באופן חכם. הם כוללים שימוש בפגישות וירטואליות וכלים המסכמים ומבצעים פעולות לאור הפגישות במקום העובד. כאשר יש כלים זמינים ניתן לייצר איזון בעבודה לעובדים:
• מערכות ניהול זמן חכמות. תכנון אוטומטי של סדר יום יעיל יותר, שמונע עומס עבודה מוגזם ומאפשר לעובד לתכנן ולהספיק יותר בזמן קצר יותר – יאפשר לעובד זמן פנוי ורווחה עם המשפחה על חשבון העבודה.
• צמצום הצורך בעבודה מחוץ לשעות הפעילות. בזכות אוטומציה של מטלות רבות, ניתן להימנע משעות נוספות בלתי הכרחיות ומעבר ליום עבודה קצר.
• אפשרות לעבודה היברידית וגמישה. הבינה המלאכותית מספקת תובנות על שיטות עבודה אופטימליות המאפשרות יותר גמישות בעבודה מרחוק.
נתונים מספריים ודוגמאות:
• מחקר בתחום מצא כי השימוש בבינה מלאכותית לניהול עומסי עבודה הביא להפחתת שעות העבודה ב-15%, ושיפר את שביעות רצון העובדים ב-25% בארגונים גדולים.
• פריסת אלגוריתמים מתקדמים לתכנון לו"ז עובדים הפחיתה את העומס היומיומי ב-30%, מה שהוביל להגדלת זמן העבודה היעיל ולשיפור איכות העבודה.
חיזוק הקשר בין עובדים, לקוחות וסביבה אישית
שיפור פרודוקטיביות אינו חייב לבוא על חשבון מערכות יחסים במקום העבודה או בחיים האישיים. כאשר AI מסירה מחסומים מיותרים, היא מפנה לעובדים זמן להשקיע בקשרים אישיים בין העובדים ובין המנהלים לעובדים.
דוגמאות לשיפור הקשרים האנושיים:
• מנהלים שמשקיעים יותר זמן בעובדים שלהם. AI מאפשרת למנהלים להתפנות לשיחות אישיות, פיתוח עובדים ומתן משוב איכותי יותר לעובדים, במיוחד לעובדים חדשים המצריכים יותר תשומת לב.
• שירות לקוחות משופר. עובדים יכולים להתמקד באינטראקציות אישיות עם לקוחות, במקום לטפל במשימות טכניות חוזרות. כאשר השירות איכותי ויעיל יותר, יש זמן שמאפשר לעובדים להעניק יחס אישי יותר ללקוחות.
• חיזוק מערכות יחסים אישיות. צמצום עומס עבודה מאפשר לעובדים להקדיש זמן למשפחה ולפעילויות פנאי, אשר מהווה את אחת המטרות של הארגונים ביצירת איזון בין עבודה למשפחה. באמצעות הכלים החדשים, העובדים יכולים למצוא את האיזון הזה ולהשקיע יותר זמן בפנאי שלהם ושל משפחתם.
דוגמאות מהשטח:
• חברות המשלבות כלים חכמים לניהול לקוחות, הביאו לכך שנציגי השירות השקיעו יותר זמן בפיתוח יחסים עם הלקוחות, מה שהוביל לעלייה של 25% במדד נאמנות הלקוחות.
• כלי בינה מלאכותית מאפשרים בניית מערכת שמזהה סימני שחיקה בעובדים ומציעה פתרונות מותאמים אישית להפחתת העומס של העובדים. בעבר למנהל לא הייתה יכולת לדעת ולהבין את מצב השחיקה של העובד, והיום הוא גם יכול לקבל פתרונות מותאמים על ידי הבינה המלאכותית.
כלים מבוססי AI לתמיכה ברווחת העובד
כיום, השימושים של הבינה המלאכותית מעבר לאוטומציה, מתן שירות יעיל ואפקטיבי – מאפשרים פתרונות רבים למנהלים ולארגונים לנהל את רווחת העובד וקבלת כלים שמטרתם הראשונה הייתה יעילות, אך התוצאה שלהם יכולה להיות שיפור ברווחת העובד ואף בתוצאות החברה ובפרודוקטיביות מהצד של העובד ולא של הבינה המלאכותית:
• בוטים חכמים לניהול משימות. מאפשרים ניהול אפקטיבי של עומס העבודה.
• מערכות לשיפור ביצועי העובד. מספקות התראות מוקדמות ומציעות פתרונות מותאמים אישית ומפחיתים לחץ מהעובדים.
• עוזרי בריאות מנטלית. כלים חדשים המנתחים את השיחות ואת הפעילות של העובדים בפלטפורמות השונות, תומכים בניהול מתחים ומשפרים את הרווחה הנפשית של העובדים באמצעות זיהוי ומתן פתרונות חדשים ומותאמים לעובד.
סיכום
עבור מנהלים בכירים, ההבנה היא כי AI אינה רק כלי לשיפור פרודוקטיביות, אלא גם מנוף קריטי לשיפור חוויית העבודה. ארגונים שידעו לשלב טכנולוגיות AI באופן המעצים את עובדיהם, ייהנו לא רק מתוצאות עסקיות טובות יותר, אלא גם מסביבת עבודה חדשנית, בריאה ומספקת יותר – וגם מלקוחות מרוצים ונאמנים.
שימוש מושכל בבינה מלאכותית למען רווחת העובד מוביל לשיפור מעורבות העובדים, נאמנות ארגונית והצלחה עסקית ארוכת טווח.
• הכותב הינו מומחה לטרנספורמציה דיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית, מנהל עדיףTech
כתבות נוספות
תרבות הכנה לרציפות תפקודית ומצבי חירום

דוח החדשנות 2024 של INSA: כיצד יכול ענף הביטוח בישראל ליישם את התובנות
משבר האקלים אינו "בעיה של הסביבה", אלא אתגר מערכתי
"הקיץ הקרוב עלול להיות קיץ של אסונות טבע עצומים"
רעידת אדמה במיאנמר ובתאילנד – תזכורת לנו
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת