בינה מלאכותית וארגונים בישראל
השבוע האחרון בתחום הבינה המלאכותית רק מחדד את הכיוון שאליו מתקדמת הטכנולוגיה וכיצד התחרות בין החברות הגדולות משפיעה ותשפיע מהותית על קצב ההתקדמות ועל מפת השחקנים הראשיים בעולם. קצב השינויים המהיר משפיע גם על ישראל ועל ענף הביטוח והפיננסים, ואנו רואים את הניסיונות לאמץ טכנולוגיות חדשות.
לאור השינויים הרבים, אנסה לעשות סדר ולהרחיב בכמה נקודות חשובות שקרו לאחרונה ומשפיעות עלינו כצרכנים ועל העסקים.
1. מודלים
אחד הנושאים שהכי קשה להסביר היום בהקשר של בינה מלאכותית הינו הנושא של קבלת ההחלטות של האלגוריתם. מדוע הוא נתן תשובה כזו ומדוע השתמש בדוגמה הזו וכיצד הוא בכלל הגיע לתשובה או למלל/סרטון שהוא יצר.
כרגע אי אפשר להסביר ולכן נראה בעתיד הקרוב סטרטאפים שינתחו ויסבירו את מודל קבלת ההחלטות של הבינה המלאכותית, בעיקר למטרות של קבלת החלטות עסקיות מהותיות וכהכנה למשפטים שיצוצו בעתיד בכל הקשור לאיכות ודיוק הנתונים במודלים של בינה מלאכותית.
לכן חשוב מאוד להתמקד במודלים השונים שבכל שבוע צצה עוד יכולת חדשה אשר מושפעת מהמודל ומהיכולות של המודל. בגדול, יש כמה שחקניות גדולות בתחום. המוכרת והגדולה ביותר הינה OpenAI עם מנוע ה-ChatGPT המאפשר מגוון יכולות שמאפשרות בזכות מודל ה-LLM המתקדם שלה.
לא הרחק נמצאות אנטרופי עם המנוע Claude שנחשב איכותי מאוד בעברית, אבל סובלת משיווק ומהתחרות הקשה – וזו שנותנת מלחמה ולא מוותרת היא גוגל עם המנוע שלה Gemini.
כולן משתמשות במודלים שהן פיתחו ומאמנות ולכן ישנם הבדלים לא מעטים בתשובות ובאופן יצירת התוכן/תמונות ועוד.
ההתקדמות עוד תשפיע בקרוב וההסכמים עם אפל מצד אחד ומייקרוסופט מצד שני ימשיכו להשפיע עד שבסוף כנראה נישאר כמו עם גוגל, במנוע אחד גדול ועוד כמה קטנים. למי זה יהיה קשה עוד מוקדם לדעת, אבל ל-OpenAI יש כרגע יתרון ובמיוחד לאור הסעיף הבא.
2. החיפוש באינטרנט
נחשפנו השבוע גם לתחרות החדשה שנפתחת בין גוגל ל-OpenAI בתחום החיפוש באינטרנט. גוגל הינה מנוע החיפוש הגדול ביותר אך כבר לא מעט זמן בלי קשר לבינה מלאכותית, אינה מספקת את הסחורה ומכמה סיבות. גם כי היא פשוט גדולה מדי, כך שכל שינוי הופך לפוליטיקה ולבזבוז משאבים. כמות הפרויקטים שנסגרו ובזבוז עשרות מיליארדים על הפרויקטים האלו מצד גוגל, מבהירים שגוגל בבעיה.
סיבה נוספת היא הרלוונטיות. כאן גוגל הפכה את המודל העסקי להכי חשוב ולכן מספר התוצאות נמוך משמעותית, קודם כל הממומן ואז האורגני, דבר שהעלים את העסקים הקטנים כמעט לגמרי – ועד לתוצאות לא רלוונטיות ועם מידע ישן ולא עדכני.
סיבה נוספת הינה התקדמות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית שהפכו את החיפוש לפשוט, יעיל ומוצלח יותר. אם אני רוצה לדעת על מכונית מסוימת למה שאחפש בגוגל. אקבל מספר הצעות לאתרים לא רלוונטיים וממומנים, כאשר בכל צ'אט של בינה מלאכותית אקבל את התשובה עצמה עם כל הפרטים ואף מעבר – עם קישורים רלוונטיים למקור ואף הצעות לשאלות ולשיפור התוצאות שלי. וזה בהקלדת משפט ולא להתחיל להבין ולמצוא את התשובה.
לכן, כאשר הודיעה השבוע OpenAI על מנוע חיפוש משלה, הדבר הפך לשיחת היום ולשלל דעות על המהלך. אני חושב שבקרוב מאוד (אפילו בקרוב מאוד) גוגל תפסיד במלחמה הזו.
בכל ההרצאות שלי על בינה מלאכותית אני שואל את השאלה: "מי עדיין מחפש עם גוגל", כי מן הסתם זה כבר לא יעיל כאשר יש פתרונות מובנים. כל משתמש ווינדוס כבר מכיר את הכפתור לקופיילוט בסרגל למטה אשר מאפשר תוך כדי עבודה, מבלי לצאת לתוכנה, לשאול ולהעתיק תוצאות מהצ'אט של קופיילוט.
3. החדרת בינה מלאכותית לארגונים
רוב הארגונים בישראל מתנסים ובונים תשתיות לטובת החדרת כלי בינה מלאכותית, אך רובם לא מיישמים את התהליך בצורה שיטתית ובאופן שירתום את העובדים. כאשר מסתכלים על הנתונים מתוך דוח STKI לשנת 2024, אנו רואים בבירור כמה נתונים מדאיגים:
• מדיניות להטמעת בינה מלאכותית בארגון. כ-61% מודים שאין מדיניות ברורה בארגון. דבר זה מוביל לכמה בעיות, החל ממספר פרויקטים במקביל שלא בטוח שהם משרתים את אותה מטרה, לבזבוז משאבים, לחוסר סנכרון ולסיכוני אבטחת מידע.
• הדרכת עובדים. גם במקרה זה רוב הארגונים לא שמים דגש לגבי תכנית הכשרה שיטתית לעובדים. ב-45% מהארגונים אין כלל תכנית ייעודית וב-42% מהארגונים יש הדרכה חלקית. דבר זה מונע מהארגון להטמיע פרויקטים, לרתום את העובדים ולהתמקד בפתרונות הנכונים והאפקטיביים יותר לארגון.
• ריבוי פתרונות. ההמשך של הסעיף הקודם מראה כי שלל הפתרונות שיש לבינה המלאכותית להציע בארגון הוא רב מדי ולא תמיד מבצעים את הבדיקות הנכונות; או אם אין מדיניות להתפתות לכמה פתרונות שלא בטוח הנכונים לארגון. שלל הפתרונות שעולים בסקר הם: ניתוח שיחות ותובנות, פיתוח קוד, צ'אטים לשירות, דוחות למנהלים, תוכן, ניהול ידע ועוד ועוד.
• דאטה. אחד הדברים החשובים בהטמעת פתרונות מבוססי בינה מלאכותית הינו נושא הדאטה שבענף הביטוח סובל עדיין מנחיתות לעומת ענפים אחרים ועדיין לא בכל החברות מאויש התפקיד CDO (Chief Data Officer). לדוגמה, בארצות הברית ב-82% מהארגונים קיים תפקיד של מנהל דאטה לעומת ל-55% בלבד בישראל.
4. בחינם או בתשלום?
כמות האתרים, התוספים והאפליקציות הקיימות ומבטיחות פלאים עולה בקצב מסחרר וגורמת ללא מעט אנשים להתנסות – וזהו. בכל מחקר בנושא אנו רואים כי מעל 85% מהאנשים בישראל התנסו בבינה מלאכותית (גם אם רק כתבו פרומפט אחד בצ'אט), אבל רק כ-25% משתמשים באופן קבוע.
מאוד קשה להתמיד בכלים ובאמת להשתמש בהם באופן יעיל. כשאני שואל בסדנאות שלי מדוע? התשובות נעות מבין לא יודע כיצד להתקדם בנושא, לאין לי זמן, ועד האם זה עולה וכמה? אז כאן המקום לציין שרוב הצ'אטים הם בחינם לתכונות בסיסיות ועולות כסף למנוי קבוע שמאפשר יכולות מתקדמות יותר וכמובן למידה מתמשכת.
בכלים נוספים כגון יצירת מצגות, סרטונים, אווטארים וכד' תקבלו כמה ניסיונות בחינם (שזה חשוב, אבל לא הייתי ממליץ לשלם מבלי שבחנתם שאתם יודעים להשתמש ושהם מביאים תועלת) – ואז מנוי חודשי/שנתי לשימוש באופן קבוע.
חשוב לבדוק באילו כלים באמת תשתמשו באופן קבוע ושהם מביאים לכם ערך ועליהם תשלמו בדרך כלל בין כמה דולרים בודדים ועד כמה עשרות דולרים בחודש. למתקדמים שרוצים לתכנת, להקים צ'אט לבד וכד' יש צורך ברכישת טוקנים שהם מאוד זולים – כמאה אלפי טוקנים עולים בסביבות אגורות עד שקלים בודדים.
לסיכום, אפשר לראות שלמרות התחזיות הפסימיות והמלחמות במודלים השונים, הבינה המלאכותית כאן כדי להישאר ומי שיתכנן, יתנסה וישקיע בלמידה ובאתרים שעולים כסף, יוכל להפיק הרבה מאוד מהיכולות של הבינה המלאכותית הן בבית והן בעבודה.
חשוב לזכור כי היכולות שאתם מתנסים בבית לא מספקות וברוב המקרים לא יענו על הדרישות בעבודה המצריכות אבטחת מידע, ממשקים, אימון ומרווח טעויות קטן מאשר לתוצרים האישיים. חשוב לבדוק את הכלים השונים, להתמקד באלו שנעשה בהם שימוש תדיר ואפקטיבי ועליהם לשלם.
• הכותב הינו מנהל קהילת עדיףTech
כתבות נוספות
סוכני בינה מלאכותית: בין הבטחה למציאות בענף הביטוח
בינה מלאכותית: תמיכה ולא תחליף
הטמעת אוטומציה ובינה מלאכותית להגדלת היעילות העסקית ושיפור השירות ללקוחות
השפעת הבינה המלאכותית על מקום העבודה – דרמטית
אלגוריתם האמון
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת