בג"ץ דורש ממשרד התחבורה ורשת שוק ההון עדכון לגבי תיקון ההוראות לשמאי הרכב עד ה-1 במאי
בג"ץ הודיע (ב') לאיגוד המוסכים, בעקבות עתירתו מנובמבר 2024, כי הוא מורה למשרד התחבורה ומשרד האוצר/רשות שוק ההון, להגיש לבית המשפט הודעת עדכון לגבי אישור שרת התחבורה את תיקון ההוראות המקצועיות לעניין עבודתם של שמאי רכב. העליון קבע שהודעת העדכון תוגש לא יאוחר מה-1 במאי 2025. לאחר קבלת הודעת העדכון, יוחלט על המשך הטיפול בעתירה.
מדובר בעתירה שהגיש איגוד המוסכים בנובמבר האחרון נגד רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואיגוד חברות הביטוח בישראל, בדרישה להפסיק את הנוהל במסגרתו פועלות חברות הביטוח להשפיע על מבוטחיהן לפנות למוסכים המצויים איתן בהסדר כספי, כחלק מתיקון הרכב במסגרת פוליסת הביטוח – מוסכי הסדר.
בעתירה מציינים באיגוד המוסכים כי "ההסדר שמקיימות חברות הביטוח, בהכוונת ובהעלמת העין של הרגולטורים, פוגע בתחרות החופשית ובזכויות הצרכנים ומביא להגבלות לא הוגנות על בחירת המוסך – מה שמחליש את איכות התיקונים ופוגע בצרכן".
בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד שבולת ושות', נטען כי המגבלות הקיימות כופות על הצרכנים להשתמש במוסכים שבהסדרים עם חברות הביטוח בלבד, ולמעשה נשללת מהם האפשרות לבחור מוסך בהתאם לשיקוליהם האישיים, נוחות או אמון במוסך אחר. "מדיניות זו פוגעת בתחרות בענף הרכב, מסייעת להוזלת עלויות עבור חברות הביטוח על חשבון הצרכנים, ומובילה לכך שלבעלי הרכב לא ניתנת האפשרות לבחור במוסכים לא מוסדרים, גם אם אלו מספקים שירות טוב יותר".
באפריל השנה הכריזו שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, רשות שוק ההון, ויו"ר ועדת הכלכלה בכנסת ח"כ דוד ביטן, על "מהפכה בענף המוסכים, השמאים וחברות הביטוח לטובת האזרח". בין היתר, דובר על ביטול רשימת השמאים של חברות הביטוח והרחבת מספר מוסכי ההסדר שיפעלו בתחום הביטוח, מה שיוביל להוזלת עלויות בתיקוני רכב לאחר תאונה.
עוד נמסר בהודעה באפריל האחרון: "לצד הרחבת מוסכי ההסדר ברפורמה החדשה, יפרסם משרד התחבורה תקנות שמאים מעודכנות, הקובעות כי על השמאי לציין באופן אובייקטיבי מחיר שוק של מוצרי תעבורה, ולא רק מחיר מחירון כנהוג כיום. 'מחיר השוק' ישקף את כל ההנחות הקיימות בשוק, כולל עמלת חלפים שתשולם למוסך. המבוטח יוכל גם לבחור שמאי רכב שייבחר באופן רנדומלי מתוך מאגר השמאים על בסיס גיאוגרפי, או לבחור בשמאי פרטי מטעמו.
"התקנות המעודכנות צפויות להביא להפחתת גובה השומות וכן לצמצם את הפער בין המוסכים, כך שהמבוטח יוכל לפנות לכל מוסך לפי בחירתו. במשרד התחבורה וברשות שוק ההון מצפים כי הרפורמה תפחית את עלויות תיקוני הרכב וכך תביא להורדת מחירים ולשקיפות מלאה בענף".
אז נמסר כי הרפורמה תיכנס לתוקף בתוך כשנה, כשעד אז אמורה שרת התחבורה לחתום על התקנות החדשות.
כאמור, עד כה לא פורסמו התקנות הנדרשות לטובת הרפורמה, ובג"ץ הורה על פרסומן עד ה-1 במאי הקרוב.
"מסר שעלול לעודד המשך התנהלות מוטה"
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, אמר בתגובה להחלטת בג"ץ: "העתירה שהגשנו היא צעד משמעותי לשמירה על תחרות הוגנת, חופש הבחירה של בעלי הרכבים ושוק תיקונים חופשי ואיכותי. הצגנו לבית המשפט הוכחות ברורות לכך שהממונה על הביטוח חרג מסמכותו ופוגע בענף המוסכים ובזכויות בעלי הרכבים, תוך שהוא מתייצב לצד חברות הביטוח.
"עם זאת, החלטת בית המשפט להעניק למדינה הזדמנות נוספת במקום להכריע באופן חד משמעי נגד ההתנהלות השערורייתית – היא החלטה מאכזבת. מדובר במסר שעלול לעודד המשך התנהלות מוטה מצד רשות שוק ההון לטובת חברות הביטוח ולרעת העסקים הקטנים והציבור הרחב.
"זהו מאבק על זכות הבחירה של כל אזרח ועל שמירת תחרות אמיתית בענף הרכב בישראל, ואנו נמשיך לפעול בנחישות כדי לתקן את כשלי השוק ואת התנהלות הרגולטור, ששכח שתפקידו לדאוג לכל אזרחי ישראל ולא רק לבעלי ההון".
כתבות נוספות
הוועדה הגישה את המלצתה לממשלה: שינוי מודל התגמול של סוכני הביטוח
שריפות משנות שוק
רשות התחרות אישרה את רכישת סוכנות נטו בידי ארבע עונות מקבוצת IBI
קנט: שיא של תשע שנים בהיקף הנזקים לחקלאות
רשות ני"ע: בשנת 2024 נרשם גידול של פי שניים במספר העיצומים והיקפם לעומת שנים קודמות
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת