איגוד המוסכים: לעצור לאלתר את תופעת "אובדן להלכה" שמסכנת את חיי הציבור
יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי פנה אל הממונה על שוק ההון עמית גל, לפעול בדחיפות למיגור תופעת "אובדן להלכה", שלטענתו ממשיכה להוות סכנה משמעותית לבטיחות בדרכים ולפגוע באמון הצרכנים והציבור הרחב. "למרות הבטחות עבר, התופעה שבה כלי רכב ניזוקים מוחזרים לכביש לאחר תיקון לא תקין נמשכת, ותוצאותיה הרסניות", טוען לוי.
במכתבו מציין לוי כי למרות הבטחות רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ומשרד התחבורה, כי הגדרת רכב ב"אובדן גמור" תופסק לחלוטין, ושגם בפוליסות הביטוח וגם בתיקוני צד ג' אחוזי נזק כלשהם יקבעו רק על בסיס הסיכון הבטיחותי לציבור מרכב ניזוק ספציפי ולא לפי גובה הנזק לרכב, ממשיכות חברות הביטוח לפעול בהתאם לפרוצדורות העבר ולפצות מבוטחים בהתאם לנזקי הרכב ללא כל התחשבות באלמנט הבטיחותי.
באיגוד המוסכים מזהירים כי נוהל "אובדן להלכה" למעשה מוביל למכירת הרכבים התקולים לגופים שלישיים אשר פועלים לתיקון הרכב במוסכים לא מורשים, לרוב בשטחי הרשות הפלסטינית, תוך שימוש בחלקי חילוף גנובים או לא תקניים, ולאחר מכן אלה מושבים מחדש לכבישים ומעלים את הסיכון שכלי הרכב המשוקמים לא יעמדו בתקני הבטיחות הנדרשים.
עוד מבהירים באיגוד כי כתוצאה מכך, הביקוש לחלקי חילוף זולים מגביר את היקף גניבות הרכב, כאשר רכבים גנובים משמשים כמקור לחלקים לתיקונים אלה. כך שנוצר מעגל מסוכן בו תיקון לא תקין ובלתי חוקי מזין את הפשיעה, פוגע בבטיחות הציבור, ומחזק את התמריצים הכלכליים לפעילות עבריינית. ובעקיפין תורם להעלאת מחירי ביטוחי הרכב ולפגיעה בציבור הצרכנים.
מנתוני איגוד המוסכים עולה כי העלות השנתית למשק הישראלי כתוצאה מגניבות רכב וחלקי חילוף מסתכמת ב-3 מיליארד שקלים, וכי בעקבות העברת כלי הרכב המוגדרים כ"אובדן להלכה" לשיקום במוסכים בלתי מורשים, נוצר אובדן של כ-500 מיליון שקלים בשנה למוסכים הפעילים ברישיון. "נתונים אלה מצטרפים לדוח מרכז המידע של הכנסת אשר קבע כי מחירי הביטוח בישראל עלו מינואר 2019 ועד למאי 2023 ב-19.3% בהשוואה לעלייה ממוצעת של 6.5% בלבד באיחוד האירופי", נטען באיגוד.
רונן לוי: "אנו קוראים לרשות שוק ההון לנקוט בצעדים מיידיים למיגור תופעת 'אובדן להלכה', שממשיכה לסכן את חיי הציבור ולפגוע באמון הצרכנים. יש להפעיל אמצעי אכיפה מחמירים על חברות הביטוח, להבטיח שקיפות מלאה לציבור על עברו של רכב באמצעות רישום ברור ברישיון, ולהסדיר את תחום השמאות כדי למנוע הערכות נזק מוטות. בנוסף, יש לוודא שכל תיקוני הרכב יבוצעו במוסכים מורשים בלבד, כדי למנוע שימוש בחלקי חילוף גנובים ותיקונים לא תקניים. יישום צעדים אלו ישפר את הבטיחות בדרכים, יפחית את היקף גניבות הרכב, וישיב את אמון הציבור במערכת".
כתבות נוספות
מוסכי הסדר: רשות התחרות תומכת בעמדת חברות הביטוח
העליון קבע: אין חובת גילוי לחברות הביטוח בנוגע למעבר מדרגות גיל בפוליסות רכב
"פיתוח מוצרים חדשים ושימוש בבינה מלאכותית גם בתחום סילוק התביעות ישנו את דפוסי העבודה של סוכני הביטוח"
סדנה בהנחיית עו"ד ארז שניאורסון עסקה בסיכוני שריפה בכלי רכב חשמליים
שומרה במקום הראשון במדד שביעות הרצון של הסוכנים בביטוח כללי
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת