אבטחת מידע בסוכנויות ביטוח – חובה ולא מותרות
הסכנות הקיימות והצורך בהגנה
ענף הביטוח עובר בשנים האחרונות מהפכה דיגיטלית מהירה, שהובילה לא רק לשיפורים בשירות וביעילות, אלא גם לחשיפה הולכת וגוברת לסיכוני אבטחת מידע. סוכנויות הביטוח מחזיקות נתונים רגישים ביותר של לקוחותיהם – מידע רפואי, פרטי קשר, נתונים פיננסיים ועוד – מה שהופך אותן ליעד מועדף למתקפות סייבר.
במקרה של פריצת אבטחה, נחשפים הלקוחות לסיכוני גניבת זהות והסוכנות עשויה לספוג נזקים חמורים, לרבות פגיעה תדמיתית וקנסות כבדים. סוכנויות ביטוח אינן יכולות להתעלם מחשיבות אבטחת המידע. יש צורך להגן על המידע בעידן בו השימוש בדיגיטל מתעצם ובו לקוחות דורשים מהירות ויעילות אך גם מצפים לאבטחת פרטיותם בצורה קפדנית. מצד אחד יכולות הפריצה לכל ארגון עקב הבינה המלאכותית הפכה ליותר קלה ומהירה, ולכן גם סוכנויות ביטוח קטנות יכולות להיות מטרה להתקפה – ומצד שני הרגולציה השתנתה והאכיפה תהיה משמעותית וזה מעבר לפגיעה בכיס יכולה להיות פגיעה גם במוניטין.
הרגולציה המתגברת בתחום אבטחת מידע בישראל
בישראל קיימת רגולציה מחמירה שנועדה להגן על המידע הפרטי של אזרחים, בפרט בעסקים שעוסקים במידע רגיש, כדוגמת סוכנויות הביטוח. אחד החוקים המרכזיים בתחום זה הוא חוק הגנת הפרטיות, אשר מחייב כל גורם המחזיק מידע אישי לעמוד בסטנדרטים מחמירים לאבטחתו. החוק מתמקד במניעת גישה לא מורשית למידע ובשמירה על שלמותו, ומפרט את הדרכים בהן יש לנקוט כדי להבטיח את האבטחה הנדרשת.
בנוסף לחוק הגנת הפרטיות, הוציאה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון חוזר ייחודי הנוגע לניהול סיכוני סייבר. חוזר זה מטיל על כל סוכנות חובה לזהות את הסיכונים השונים ולנקוט באמצעים להגנה מפני מתקפות אפשריות. בנוסף חשוב לבדוק את נושא חוק מאגרי המידע לסוכנות המחזיקה מעל 10,000 לקרוחות.
הקנסות והאכיפה
החוק והרגולציה מלווים בהגברת האכיפה ובקביעת קנסות על סוכנויות שאינן עומדות בתקנות האבטחה הנדרשות. במקרים של פריצה או דליפה, עשויה סוכנות הביטוח לשלם קנסות בסכומים גבוהים במיוחד, ולעיתים אף לספוג השעיה או אובדן רישיון העסק שלה. לדוגמה, פריצות מידע שאירעו לאחרונה בחברות ביטוח ובחברות פיננסיות אחרות הדגישו את הסכנות הכרוכות בהגנה לא מספקת, וגרמו לפגיעה במוניטין ולעיתים גם בתביעות משפטיות מצד לקוחות.
סיכוני הסייבר והשפעתם על סוכנויות ביטוח
מתקפות סייבר עלולות להוביל לאובדן מידע, השבתת מערכות, הפסדים כלכליים ופגיעה במוניטין של הסוכנות. סוכנויות שלא נערכות כראוי עשויות לספוג נזקים חמורים ביותר. לדוגמה, כאשר מתבצעת מתקפת כופרה, החומר היקר והרגיש של הלקוחות – פוליסות ביטוח, נתונים רפואיים ותביעות – הופך לא זמין. בנוסף, קיימים סיכונים הנובעים מטעות אנוש או מחשיפה של נתונים בפעולות יומיומיות – כמו שליחת מייל לכתובת הלא נכונה, שמירת נתונים על מחשב לא מאובטח, ועוד.
אחד מהמקרים המתוקשרים הוא מתקפת הכופרה על חברת שירביט בישראל, שהובילה לדליפת נתונים רגישים ולפגיעה משמעותית במוניטין החברה. המקרה של שירביט המחיש את הפוטנציאל ההרסני של מתקפת סייבר בתחום הביטוח, והעלה את המודעות לצורך בפתרונות הגנת מידע.
פתרונות אבטחת מידע לסוכנויות ביטוח
כדי להגן על המידע האישי של לקוחותיהם ולעמוד בדרישות הרגולציה, על סוכנויות הביטוח ליישם פתרונות מגוונים המשלבים טכנולוגיה, תהליכים ובקרות. להלן סקירה של הפתרונות המרכזיים והאפקטיביים ביותר שניתן להטמיע.
1. שימוש במערכות לניהול אבטחת מידע (ISMS). מערכות לניהול אבטחת מידע, כדוגמת אלה העומדות בתקןISO 27001 , מספקות מסגרת ארגונית מקיפה לניהול והגנה על המידע. מערכות אלה כוללות זיהוי סיכונים, יישום נהלי הגנה קפדניים וביצוע מבדקים תקופתיים. תקן זה מסייע לסוכנויות להיערך בצורה מאורגנת, להפעיל בקרות ולוודא שכל אנשי הסוכנות פועלים לפי ההנחיות.
עבור סוכנויות גדולות במיוחד, תקן ISO מסייע ליצור מתודולוגיה למערך אבטחה כולל ושיטתי שמפחית את הסיכוי למתקפות מצד גורמים עוינים. התקן מתמקד ביצירת תהליכים לניהול סיכונים והנחיות ארגוניות, ולא מהווה פתרון טכנולוגי או אבטחה ישירה מפני מתקפות סייבר. פתרון זה ישים לסוכנויות גדולות בעלות מחלקת מערכות מידע , פלטפורמות שונות ופעילות בענן.
2. הצפנה של מידע רגיש. הצפנה היא שיטה הכרחית להגנה על מידע רגיש בכל סוכנות ביטוח. הצפנת מידע הופכת אותו ללא נגיש במקרה של פריצה, כך שגם אם התוקף מצליח לחדור למערכת, המידע נותר חסר תועלת. יש להקפיד על הצפנת כל המידע הרגיש שמועבר בתוך המערכות, כמו גם על המידע המאוחסן. הטכנולוגיות הקיימות מאפשרות הצפנה ברמות משתנות, כך שכל סוכנות יכולה להתאים את רמת ההגנה בהתאם לצרכים שלה ולדרישות הרגולטוריות.
3. מערכת לניטור והתרעה על חריגות. מערכות IDS (Intrusion Detection System) וIPS-(Intrusion Prevention System) מסייעות בזיהוי ובתגובה מהירה לאירועים חריגים שעלולים להוות סיכון. מערכות אלה מתריעות מיד על פעילות חשודה, ומאפשרות לצוות האבטחה לנקוט בפעולות מהירות לעצירת התוקף. מערכות הניטור בוחנות פעילות לא שגרתית ברשת ומזהות חריגות שעשויות להעיד על מתקפה. מערכות IPS אף מסוגלות לפעול בצורה אוטומטית ולעצור את התוקף בזמן אמת, ובכך לצמצם משמעותית את הנזק האפשרי.
4. ניהול הרשאות וקביעת גישה מבוקרת. אחד הנושאים הקריטיים בתחום אבטחת המידע הוא ניהול הרשאות וגישה. סוכנויות רבות מאמצות עיקרון של "גישה מינימלית (Least Privilege), שבו כל עובד מקבל גישה רק למידע ההכרחי לעבודתו. גישה מבוקרת מסייעת בהגנה על המידע, ומונעת טעויות אנוש שנובעות מגישה למידע שלא לצורך. בנוסף, תהליך זה מצריך מעקב ובקרה על השימוש במידע ומבטיח שכל חריגה או פעילות לא שגרתית תזוהה במהירות.
5. בדיקות אבטחה תקופתיות. על מנת להבטיח שהמערכות אכן עומדות בדרישות החוק ועמידות בפני מתקפות, יש לבצע בדיקות אבטחה תקופתיות, כמו סריקות פרצות (vulnerability scanning) ובדיקות חדירה (penetration testing). בדיקות אלה מספקות לסוכנות תמונת מצב עדכנית לגבי פגיעות אפשריות במערכת ומסייעות לשפר את ההגנות באופן שוטף. מומלץ להיעזר בשירותים של מומחי סייבר חיצוניים לצורך הבדיקות, כדי להבטיח את רמת ההגנה הגבוהה ביותר.
6. הכשרה והעלאת מודעות בקרב עובדים. עובדים שאינם מודעים לסיכונים הם אחד הגורמים המרכזיים לכשלים באבטחת מידע. סדנאות והדרכות תקופתיות יכולות להעלות את המודעות בקרב עובדים לסיכוני אבטחת מידע ולחשיבות השמירה על נהלים. במהלך ההדרכות לומדים העובדים כיצד להגן על המידע ביומיום, להימנע מפעולות מסוכנות ולזהות מיילים חשודים. לדוגמה, ניתן להדריך את העובדים לזהות ניסיונות פישינג ולדווח עליהם מיידית, מה שיכול למנוע נזק משמעותי.
7. שימוש בכלי ניתוח נתונים מתקדם ובינה מלאכותית. בינה מלאכותית מציעה יכולות מתקדמות בתחום זיהוי ומניעת סיכונים. כלים מבוססי AI יכולים לעקוב אחרי דפוסי פעילות שגרתיים ולזהות חריגות המעידות על ניסיונות פריצה. בנוסף, כלים מתקדמים לניתוח נתוני לקוחות יכולים לסייע לא רק בזיהוי סיכונים אלא גם בשיפור השירות ובניית קשרי אמון עם הלקוחות. שימוש ב-AI לצורך אבטחת מידע מאפשר תגובה מהירה למתקפות וזיהוי אוטומטי של פעולות חשודות, מה שמצמצם את הסיכוי לנזקים גדולים.
פתרונות לכל גודל סוכנות – מבית עדיףTech
בעידן בו סוכנויות הביטוח מתמודדות עם סיכוני סייבר רבים, הפתרונות להגנה על מידע חייבים להיות מותאמים לגודל הסוכנות ולצרכיה הייחודיים. חברת עדיף טק מציעה סל פתרונות רחב בתחום אבטחת המידע, שנועד לתת מענה לכל סוג וגודל של סוכנות ביטוח. בעזרת חברת Rsecurity והטכנולוגיות המתקדמות ביותר, כולל פתרונות הצפנה, מערכות לניטור בזמן אמת וכלי ניתוח AI, עדיף טק מציעה פתרונות הגנה בסיסיים לסוכנויות קטנות ופתרונות מתקדמים יותר לסוכנויות גדולות. סל הפתרונות נבנה במטרה להבטיח שכל סוכן, בין אם הוא קטן ובין אם הוא גדול, יוכל לעמוד בדרישות החוק, למזער את הסיכונים ולשמור על נאמנות הלקוחות וכמובן לשלם בהתאם לצרכים הספציפיים שלו.
סיכום
אבטחת מידע היא כבר לא בגדר המלצה, אלא דרישת חובה והכרחית להישרדותן של סוכנויות ביטוח בעולם דיגיטלי בו כול אדם ועסק מהווים מטרה קלה לפריצה. באמצעות השילוב של טכנולוגיה מתקדמת, הכשרה והעלאת מודעות, סוכנויות יכולות להבטיח שהמידע האישי של לקוחותיהן מוגן והעסק המוניטין ימשיכו לעבוד כסדרן.
• הכותב הינו מומחה לטרנספורמציה דיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית בענף הביטוח והפיננסים, מנהל עדיףTech
(המאמר נכתב בסיוע חברת Rsecurity)
כתבות נוספות
כיצד מודלים מתקדמים משנים את פני ענף הביטוח
סוכני בינה מלאכותית: בין הבטחה למציאות בענף הביטוח
בינה מלאכותית: תמיכה ולא תחליף
הטמעת אוטומציה ובינה מלאכותית להגדלת היעילות העסקית ושיפור השירות ללקוחות
השפעת הבינה המלאכותית על מקום העבודה – דרמטית
כניסה לחשבון שלי
(באמצעות סיסמה קבועה)שמסתיים בספרות {{phone-four-last-digits}}
אנא הזן את הקוד שקיבלת